מהו סט הערכים האישי שלך?

כולנו מונעים על ידי ערכים אישיים ואפשר לומר שהם משפיעים על כל תחום בחיינו.

אך למרות ההשפעה החשובה כל כך, לא תמיד אנחנו מודעים לערכים האלו ולכן לפעמים אנחנו לא נוהגים על פיהם. בעידן שבו המהירות והשינוי שולטים בחיינו, הדבר הקבוע היחיד הם הערכים ולכן חשוב מאוד שנהיה מודעים אליהם, כך הם יוכלו להוות עבורנו מעין סימני דרך – עקרונות שמנחים אותנו ונותנים לנו מוטיבציה.

לפני כמה שנים כשניצבתי בפני החלטה חשובה מאוד, הבנתי שכדי שאוכל להחליט בהתאם למי שאני עכשיו ולמי שאני רוצה להיות בעתיד – אני רוצה להבין ולזקק את הערכים שלי.

פיניתי לעצמי כמה שעות טובות והתיישבתי לכתוב על הערכים שהנחו אותי עד כה. לא רק בעיסוקיי השונים, אלא גם במערכות יחסים עם היקרים לי…

בכתבה זו, אסביר לכם כיצד גם אתם יכולים לגלות ולזקק את הערכים האישיים שלכם:

אז מה זה בעצם ערכים אישיים?

ערכים, ואצל כל אחד מאיתנו הם שונים, הם אמונות עמוקות לגבי מה שחשוב לנו. הם אמות המידה שעל פיהן אנחנו מודדים את הפעולות וההחלטות שלנו. כגון: שוויון, הוגנות, כנות, כבוד, חמלה, אחריות ועוד.. ערכים אלו שמהווים את המצפן המכוון את מסע חיינו, משפיעים על האופן שבו אנחנו תופסים את העולם סביבנו וכתוצאה מכך הם משפיעים על ההתנהגות ועל ההתנהלות שלנו.

ההבדל בין צורך לבין ערך:

צורך וערך הם מרכיבים מרכזיים בהבנת המניעים וההתנהגות שלנו, אך הם שונים לגמרי זה מזה והבנת ההבדל בין צורך לבין ערך היא הכרחית למסע ההתפתחות של כל אחד מאיתנו. צורך מייצג דרישה או תחושה יסודית כגון: מחסה, אוכל, אהבה, שייכות וכדומה. הדרישה הזו חייבת להתממש כדי לשמור על הקיום המאוזן שלנו. לעומת זאת, כפי שאמרתי, ערך הוא אמונה פנימית ששייכת למוסר ולאידאולוגיה האישית שלנו.

בזמן שצרכים הם מוטיבציה לפעולה שמטרתה לשמור על הקיום ועל הבריאות, הערכים מנחים אותנו כיצד לפעול. לדוגמה, הצורך בביטחון יכול להוביל למעשים שונים בהתאם לערך של שמירה על הרכוש שלנו והוא יכול להשפיע (או לא) על ערך הנתינה שלנו. כלומר, הערכים והצרכים פועלים יחד, אך מייצגים שתי רמות שונות של מוטיבציה.

והנה כמה מדדים שיעזרו לכם לזהות את ההבדל בין ערך לצורך:

מדדים לבדיקת ערך 

  • מעניק אנרגיה ומרגש.
  • נתפס כטהור ואותנטי.
  • לא תלוי באחרים – חלק בלתי נפרד מהאישיות שלנו.
  • בלעדיו אין אותנו – הוא כבר קיים בתוכנו וקרוב לוודאי שמתבטא בדרך שאנו חיים.
  • מימושו נחווה כעליית מדרגה ולא כמשהו שאנחנו חייבים לעשות. 

מדדים לבדיקת צורך: 

  • לעיתים גוזל אנרגיה.
  • יכול להיות מלווה בתחושות סותרות – בדרך כלל אנחנו אוהבים את הצורך ושונאים בו זמנית.
  • מוגדר דרך השלילה ומבוסס על חוסר.
  • תחושת 'ילד פנימי' המחפש סיפוק ומילוי צרכים חסרים.

הערכים שלנו צריכים לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים – עבודה, משפחה, זוגיות פנאי ועוד. עבודה על ערכים משמעה יצירת עקביות בין המחשבות, הדיבור והפעולה. העקביות הזו מעניקה לנו מנוע פנימי חזק שמאפשר לנו לקום בבוקר ולהתמודד עם אתגרי היום יום.

לדוגמה, אם אני  אדם יצירתי, ערך היצירתיות יבוא לידי ביטוי לא רק בעבודה אלא גם באינטראקציות יומיומיות, במשחקים עם הילדים, ובקשרים עם חברים ומשפחה.

אינטגרציה של ערכים אלה, בכל תחום בחיים, מסייעת לשמור על עקביות לצד תחושה של שלמות מה שמוביל לחיים מלאים ומשמעותיים יותר. כאשר אנו מבינים, מביעים ומקיימים את הערכים שלנו, אנו מגשימים את הפוטנציאל האמיתי שלנו ונשארים נאמנים לעצמנו.

עבודה על פ ערכים, משמעה להיות ב-INTERGRITY כלומר: "מה שאני מרגיש, זה גם מה שאני מכריז עליו בקול רם וזאת גם דרך הפעולה שלי". במצב כזה, הערכים האישיים הם ה-DNA שלנו ולכן הם מניעים אותנו לפעולה. הם חומר התבערה של חיינו, מעניקים כיוון ומשמעות.

היצמדות לערכים אישיים יכולה לבוא לידי ביטוי על ידי פעולות קטנות כמו להראות חמלה ואהבה לאחרים, או דרך מטרות גדולות יותר כמו לשאוף ולפעול לשינוי חברתי.

וזהו התהליך שעשיתי לבחירת 6 ערכים מובילים בחיי:

אני חייבת לציין שזהו אחד הדברים החשובים שעשיתי בחיי.

והיום, בכל דבר שאני רוצה לעשות – כולל הבלוג הזה – אני תמיד בוחנת אם 4 עד 6  ערכים נמצאים בתוך הפרויקט או במערכת יחסים חדשה וכדומה.

השלב הראשון הוא להכין טבלה בעלת 2 עמודות. בעמודה הימנית תרשמו את כל הערכים שלכם, כגון: רוחניות, צמיחה, יושר, נתינה, רוגע, כנות, צדק, חדשנות, אותנטיות ועוד…

ליד כל ערך תרשמו את ההגדרה האישית שלכם לערך. שימו לב, האם תוך כדי חשיבה אתם מכניסים גם צורך כגון: פרנסה, מחסה, שייכות וכדומה – במקרה כזה, נסו לחשוב האם הצורך יכול לבטא ערך ואם לא מחקו אותו מהטבלה.

  • נסו לצמצם את רשימת הערכים ל-6 ערכים שהם, כפי שציינתי, המנוע של חייכם שאתם מרגישים שהם חלק בלתי נפרד מכם.

לאחר שיש לכם 6 ערכים סופיים, נסו לחשוב עליהם בהיבטים שונים של החיים כגון: קריירה/עבודה, זוגיות, משפחה, מערכת יחסים, צמיחה אישית ופנאי.

תנו ניקוד מ-1 עד 10, לפי היבטי החיים השונים, בנוגע לרמת שביעות הרצון שלכם מהערך הספציפי –

ערכים: עיסוק זוגיות משפחה מערכת יחסים צמיחה / פנאי

לאחר מכן הכינו טבלה חדשה שמחולקת לשתי עמודות: עמודת ערך ועמודת 'נסיבות'

בעמודת הערך תרשמו את 6 הערכים שבחרתם ובעמודת הנסיבות תרשמו 3 דברים שאתם יכולים לעשות כדי לעלות את רמת שביעות הרצון שלכם. הנסיבות צריכות להיות קונקרטיות. למשל, אם רשמתם את הערך 'משפחה' ואתם לא שבעי רצון מהמצב הנוכחי, אתם יכולים להחליט שאתם ממשים את הערך הזה באמצעות ארוחה משפחתית, בשעה קבועה, שאליה כל בני המשפחה מחויבים.

אני למשל רשמתי בטבלה האישית שלי את הערך נתינה, שהוא ערך גדול עבורי. כאשר אני מצליחה לסייע לאחרים, אני מתמלאת בתחושת אושר שרוטטת בכל הגוף שלי. התחושה הזו נובעת מההרגשה שעשיתי את הדבר הנכון… בערך רוחניות, החלטתי שאני רוצה ללמוד בקביעות את התחום כדי לעלות את המודעות שלי ולהבין את התהליכים הרוחניים שמשפיעים על חיי.

עם השנים גיליתי שההתמדה בעבודה על הערכים והכרה בחשיבותם בחיי, היא דרך חיים שמבטיחה התאמה טובה יותר בין מה שאני מאמינה בו לבין הדרך שאני פועלת כדי להשיגו.

המודעות וההקפדה על הערכים האישיים שלי עוזרת לי לקבל החלטות במהירות ובקלות גם בחיים האישיים וגם בחיים המקצועיים. למשל, אני לא אעשה שיתוף פעולה עם אדם שהערכים שלו אינם מתאימים לערכים שלי ולא משנה איזו תועלת יכולה לצמוח לי מכך.

איינשטיין אמר "נסו לא להיות אנשים של הצלחה, אלא נסו להיות אנשים של ערך" מסע זה של התבוננות פנימית והבנה עמוקה של מה שמניע אותנו, מספק את המפתח לחיים מספקים ומשמעותיים. כשאנחנו מזקקים את הערכים שמנחים את חיינו, ומתמקדים בערכים אלו – הדרך להשגת המטרות שלנו הופכת לקלה יותר.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן