לצאת מאזור החיים או מאזור הנוחות?

בעולם שמשתנה ללא הרף, פעמים רבות אנחנו רק רוצים להישאר בשגרה שנתפסת כבטוחה ונוחה.

אך האם חיים של נוחות באמת מקדמים אותנו? ואולי דווקא היציאה מאזור הנוחות היא המפתח לצמיחה ולהתפתחות ואפילו לתחושה חדשה של ביטחון בעצמנו וביכולות שלנו?

לעיתים למרות הנוחות הנעימה אנחנו מרגישים חוסר סיפוק, שעמום, תסכול… ולפעמים אירוע קיצוני – כמו שאומרים "חטפתי את הכאפה של החיים" – מעיר אותנו משנת החורף החמימה. אף על פי שההתעוררות יכולה להיות מטרידה, אם מתייחסים אליה נכון היא יכולה להפוך למנוע צמיחה – משום שהיא מאפשרת לנו להתמודד עם הכאבים, הפחדים והמכשולים ולהתקדם מעבר למגבלות שלנו.

הרי: "מה שלא הורג אותנו מחזק אותנו."

כמו בכל תהליך התבגרות, גם בתהליך היציאה מאזור הנוחות אנחנו נתקלים במחסומים של פחד, לחץ וחרדה, אבל ההכרה וההתמודדות עם המחסומים האלו מובילה לפריצת דרך אישית, מקצועית ועסקית.

מהו אזור נוחות?

אזור הנוחות הוא מושג פסיכולוגי המתאר את המצב שבו אנחנו מרגישים בנוח כי אנחנו בטוחים ומוגנים. אזור הנוחות שלנו מורכב מהרגלים, מתפיסות ומאמונות שהיו נכונים ושימושיים לנו בעבר, אך הם לא בהכרח תורמים לצמיחה שלנו.

אזור הנוחות שלנו "מגודר" על ידי גבולות פנימיים, שנוצרים מתוך מנגנוני הגנה שמטרתם לשמור עלינו מהפחדים, מהמתח, מאי-הוודאות, מהדאגות וכדומה… כאמור, מטרת הגבולות היא סוג של שמירה עלינו (או לפחות כך אנחנו מאמינים), ולכן יציאה מאזור הנוחות היא כמו טיפוס על הר תלול במיוחד כשסופה משתוללת בחוץ. הטיפוס דורש מאמץ ותעוזה. בדרך יש גם מעידות ונפילות, אך מעל להכול יש את הפוטנציאל להגיע לפסגות חדשות ולגלות נופים שלא חשבנו שנראה לעולם.

תסתכלו לדוגמה על מגפת הקורונה שהייתה תקופה של שינוי עולמי, שגרמה להרבה אנשים לשנות את הדרך שהם חושבים ומתנהגים. אחד מהשינויים הוא גילוי ה'זום' וההבנה שאפשר להיות פרודוקטיביים ויעילים גם כשעובדים מהבית. היום חברות רבות מאפשרות לעובדים שלהם לעבוד מהבית יומיים ואפילו יותר – והתוצאה היא חיובית גם למעסיקים וגם לעובדים.

מהיום שהקמתי את מגזין בית ונוי, ובמשך 25 שנה, נסעתי מביתי בשבי ציון לתל אביב, כדי להיפגש עם לקוחות, ספקים ואנשי מקצוע שונים. נסעתי כ-4000 ק"מ בחודש, כל חודש – מתוך מטרה לקדם את המגזין. הנסיעות היו קשות (לא היה אז אפילו (WAZE. פעמים רבות הייתי עייפה, לפעמים הרגשתי שאני מפספסת זמן יקר עם בני משפחתי, הגב שלי כאב וגם הכתפיים… אך האמונה במגזין והרצון לעשות את מה שהאמנתי בו, נתנו לי את הנחישות להתמודד גם עם אי הנוחות והקושי הרב של הנסיעות הממושכות בדרכים.

כיצד יוצאים מאזור הנוחות?

כן, זה בהחלט לא נוח וגם לא נעים לצאת מאזור הנוחות, ורבים מאיתנו חיים במצב של "טייס אוטומטי." כלומר, מקבלים את המציאות כפי שהיא בלי לחשוב שאולי אפשר אחרת. אבל פעמים רבות אנחנו מרגישים ש"כל יום נראה בדיוק היום הקודם." יש מעין תחושה של פספוס או החמצה – תחושה שמתחזקת ככול שהשנים חולפות. והתחושה הזו היא בדרך כלל מעין אזהרה שאנחנו לא מגשימים את מלוא הפוטנציאל שלנו.

מכירים את המשל המפורסם על הצפרדע והמים הרותחים? אם נכניס את הצפרדע לסיר מים רותחים, היא לא תוכל לשאת את חומם ותקפוץ מיד החוצה. אך אם נכניס אותה לסיר עם מים חמימים ונעימים, היא תשחה בחדווה במעגלים סביב סביב, בלי לשים לב שהמים מתחממים יותר ויותר עד שהם מגיעים לרתיחה – ואז יהיה מאוחר מדי בשביל לקפוץ מהסיר.

אז אם אתם מרגישים שהגיע הזמן שלכם לקפוץ מהסיר, לפני שהמים יהיו רותחים מדי, אני רושמת לכם מספר טיפים ליציאה מאזור הנוחות:

  • התחברו לאנשים תומכים – תחשבו היטב למי אתם מספרים על הרעיונות החדשים שלכם… יהיו חברים שיניעו אותכם ממטרתכם, ויהיו חברים שינסו לעזור לכם להשיג את מטרתכם ואלו החברים שאתם רוצים לצידכם.
  • מצאו מנטור או מורה – אם אתם מרגישים שהמשימה גדולה עליכם ואתם זקוקים להכוונה – קחו מורה שכבר עבר את הדרך והצליח בכך. תוכלו ללמוד ממנו על האתגרים שהיו בדרכו וכיצד הוא צלח אותם.
  • התחילו בקטן – זה כמעט בלתי אפשרי להגיע מ-0 ל-10, הרבה יותר קל ופחות מפחיד הוא לכבוש פסגה ועוד פסגה. צעדו בצעדים קטנים להתקדמות הדרגתית.
  • חדשו את האנרגיה שלכם – מי לא צריך, מדי פעם, זריקה של אנרגיה שתעורר אותו. בכל פעם שתנסו או תלמדו משהו חדש, בין אם הצלחתם ובין אם נכשלתם, אתם תחוו זריקה מעוררת של אנרגיה.
  • הסתכלו על הפחד שלכם בעיניים – כאמור היציאה מאזור הנוחות גורמת לפחדים וחרדות.

במקום לפחד מהפחד אני מציעה לכם לנסות להסתכל עליו בעיניים, באמצעות כתיבת רשימה של פחדים או פעילויות שמעוררות בכם חוסר נוחות או פחד… אם יש פחד ממש גדול ומאיים אפשר ומומלץ להיעזר באיש מקצוע כדי להשתחרר ממנו.

  • רשמו ביומן מטרות קטנות ותעקבו אחרי יישומן – קל יותר להשיג מטרות קטנות, וכל הישג כזה יעניק לכם תחושה של הישג וביטחון בעצמכם, אשר בתורה תחזק את ההערכה העצמית שלכם ותקדם אתכם לעבר המטרות הגדולות יותר.
  • תרגלו מדיטציה – מדיטציה יכולה לעזור לכם להבין את הפחדים והחששות שלכם, ואף להוביל אתכם למקום שקט יותר שבו תוכלו להתגבר עליהם.

והנה עוד כמה טיפים מעשיים:

  • אם אתם נוטים להימנע ממפגש עם אנשים חדשים, נסו להצטרף לחוג או לקבוצה שתאפשר לכם את המפגשים האלו באווירה חברית יותר.
  • אם אתם מפחדים לדבר בציבור, נסו להשתתף בשיעור משחק או לתרגל את הנאום שלכם מול חברים או בני משפחה.
  • אם אתם רוצים לנסות משהו חדש ולא יודעים ממה להתחיל, נסו לחקור באינטרנט או לדבר עם חברים או בני משפחה שיש להם ניסיון בתחום זה… ככול שתבינו טוב יותר מול מה אתם מתמודדים, כך הפחדים שלכם יפחתו.

ובנוגע לנוחות ולעונג… אני מאמינה שאם תבחרו לעשות את הדברים שאתם אוהבים באמת, אז לצד אי הנוחות שקשורה לצמיחה האישית שלכם, אתם גם תמצאו את העונג והסיפוק שבמימוש העצמי שלכם. הנוחות והאי נוחות, משלימים זו את זו כאשר השאיפה היא תמיד למצוא את האיזון ביניהן.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן