יזמות הדרך לשיפור הגרסה של עצמנו

היום לאחר 30 שנה כיזמית, אני רואה במסע היזמות שלי, גם מסע גדילה אישי.

הקמת מגזין בית ונוי מאפס ועוד פעילויות וביניהן כ-400 כנסים בינלאומיים ומקומיים ובניית פלטפורמות דיגיטליות – במטרה להפוך את קבוצת בית ונוי לעסק מצליח – לוותה באתגרים, תובנות ורגעים של הארה שקידמו אותי לא רק כיזמית או כבעלת עסק אלא ובעיקר בהתפתחות האישית שלי.

ההגדרה "יזם", בת שלוש אותיות בלבד, טומנת בחובה משמעות גדולה – לא מדובר רק באדם שיוזם, מפתח ומנהל עסקים חדשים, אלא באיש או אישה שהחליטו ליטול על עצמם סיכונים כלכליים, לעתים מורכבים, במטרה להרוויח, עבורם ובהמשך גם עבור העובדים שלהם.

התהליך של הקמת חברה מהרעיון ועד ליישום המעשי, הוא מסע שדורש חזון וכוח רצון להגשמתו, ובנוסף נדרשת הבנה עמוקה של האחריות העצומה המוטלת על כתפי היזם, אולי זאת הסיבה שקשה ללמוד יזמות בתיאוריה, ממש כפי שבלתי אפשרי ללמוד שחייה דרך קורס אינטרנטי. הרי איך אפשר ללמד אומץ, התמדה או תשוקה שהם לדעתי רכיבים בלתי נפרדים מעולם היזמות.

סיפרתי לכם שכאשר רציתי להקים את מגזין בית ונוי, היועץ שלי, שהיה מרצה באוניברסיטה ובעל רקורד עשיר של ייעוץ לחברות גדולות במשק כולל חברת שטראוס, וחברת עלית, אמר לי שהרעיון שלי לא כלכלי ושאני עומדת להפסיד הרבה כסף.

כמובן שהאמירה שלו הכניסה ספקות בליבי (כפי שכל אחד אחר היה מרגיש בתחילת הדרך), אבל משהו גדול יותר כיסה על אותם ספקות – אז עוד לא יכולתי להגדיר זאת במילים, אבל היום אני יודעת שמבחינתי היזמות הייתה סוג של ערך, משום שהיא נולדה מהצורך שלי להרגיש חופשיה כלכלית וגם מתוך האמונה ביכולות שלי. הצורך לצד האמונה הם אלו שעזרו לי להתגבר על הספקות ולהתמיד גם ברגעים הקשים.

יש אנשים שמטבעם הם יזמים, על פי רוב יש בהם צורך עז להפוך רעיונות למציאות, ויש הרבה אנשים שהפכו להיות יזמים מכורח הנסיבות: צורך להרוויח יותר כסף, פיטורים מהעבודה, מצב בריאותי וכדומה… אבל המשותף לכל היזמים המצליחים הוא תהליך הגדילה שכל יזם או יזמית צריכים לעבור. באמצעות התהליך המיזם הוא זה שמלמד אותנו, הלכה למעשה, על המשמעות האמיתית של שלושת הערכים: אחריות, חדשנות והתמדה – שלושת עמודי התווך שעליהם מושתת כל יזמות מצליחה. וכן כמובן, אי אפשר בלי האמונה בעצמכם ובמיזם שלכם, משום שהאמונה היא זו שתחזק אתכם ברגעים הקשים.

תהליך הפיכת הרעיון לעסק הוא תהליך של צמיחה מתוך אתגרים

החל מהיום הראשון, כשהחברה עוד הייתה רעיון בלתי מוגשם, הייתי צריכה להכיר את כל ההיבטים הנדרשים להפוך את הרעיון למציאות. מניהול  פיננסים, דרך שיווק ומכירות, ועד לפיתוח המוצר או השירות עצמו – הייתה זו אחריותי להבטיח שכל פרט ופרט יעבוד בהרמוניה עם השאר.

האחריות הזו, לדעת ולהיות מעורבת בכל מה שקורה בחברה, היא בו זמנית האתגר הגדול ביותר וגם ההזדמנות הגדולה ביותר.

האחריות אומנם מאפשרת לנו להבין את המורכבות והאתגרים עד לפרטי הפרטים הקטנים ביותר, אך גם דורשת מעין מדידה עצמית של ההתנהלות שלנו מול הלחץ והדרישות השונות… כל קבלת החלטה, קטנה כגדולה, הופכת להיות קריטית כאשר אנו יודעים שההשלכות שלה יכולות להיות משמעותיות.

בתחילת הדרך סגרתי עסקה עם הום סנטר להפיץ בכוחות עצמי את מגזין בית ונוי. משבי ציון, מקום מגוריי אז, הסתובבתי בכל הארץ לחלק את המגזינים ולוודא בסניפים השונים שאכן המגזינים נמכרים ועוד… זו הייתה 'משימת שטח' מאתגרת מאוד, שהובילה להתמודדויות חדשות – גם נפשיות (המרחק מהבית ומהשפחה) וגם בריאותיות (נסיעה בלתי פוסקת בדרכים). במקום להתייאש או לוותר למדתי מה מעכב או פוגע בי ומצאתי דרכים לשפר את המצב. למשל, מדי פעם לישון בבית מלון באזור המרכז, במקום לעשות את הנסיעות הארוכות או לחפש עזרה בבית.

אין אזור נוחות בלהיות יזם, יש תנועה מתמדת של הקשבה לעצמי ולאחרים, למידה והשתפרות.

עם הזמן הבנתי שהמפתח להצלחה כיזמית הוא לא רק להיות עם יד על הדופק, בכל רגע נתון, אלא גם לדעת מתי לשחרר ולאפשר לאחרים לקחת אחריות. ההבנה שאי אפשר לעשות הכול לבד (שלא הייתה פשוטה בכלל בשבילי) הובילה אותי לתובנה נוספת – חשיבות הקמת צוות מוכשר ומחויב שיכול לשתף פעולה לקידום החברה.

למדתי לא רק כיצד לנהל את החברה, אלא גם איך להנהיג את הצוות לעבר הצלחה בעולם העסקים המתמיד להשתנות.

גם היום, אף על פי שעברתי כברת דרך משמעותית, אני עדיין נמצאת בתוך המסע שמלמד אותי נדבכים חדשים בנוגע למשמעות של אחריות, חדשנות והתמדה. תקופת הקורונה, מלחמת חרבות ברזל, מיתון כלכלי ועוד… השינויים מחייבים אותי להמשיך להיות עם האצבע על הדופק וגם להמשיך להקשיב לעצמי. בזכות בית ונוי, מיזם שהציב בפניי גם קשיים משפחתיים וקשיים בריאותיים, גיליתי את נפלאות המוח והתזונה. גיליתי גם את החשיבות של חשיבה חיובית ושל נתינה לאחרים.

אין בליבי ספק שבאמצעות המיזמים שהקמתי גם שיפרתי את הגרסה של עצמי, ואני מאמינה שעל ידי הקשבה ולמידה – לא רק בכל מה שקשור לצד הכלכלי של המיזם – אלא גם לצד הרוחני שלו, כל יזם או יזמית יכולים לעדכן את הגרסה של עצמם. כיזמים ויזמיות זו הדרך שלנו להתפתחות עצמית ולעדכון הגרסה של עצמנו… ההתגברות על המהמורות והקשיים בדרך, היא זו שמובילה לרווחים עצומים וביניהם הרווח הגדול בכולם – אנחנו הופכים לבני אדם טובים יותר…

והרי באנו לכאן כדי לגדול ולהתפתח.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן