איך מגדירים מחדש את המושג הצלחה, תובנות לחיים מועילים ומספקים

בעולם שבו המושג "הצלחה" הפך לסיסמה שחוקה, מתעוררת השאלה המהותית – מה בעצם מגדיר הצלחה אמיתית?

לאורך כל שנותיי בעולם העסקים, נתקלתי בגישות רבות ומגוונות להצלחה. מטייטל יוקרתי, דרך רכבים מפוארים ועד בתים ענקיים עם נוף לים… נראה לי שהחברה קובעת מדדים להצלחה שלא תמיד משקפים את מהותה האמיתית.

האם המדד להצלחה צריך להיות כל כך חומרי? מה קורה כשהנתונים החיצוניים משתנים בגלל נסיבות החיים? ואולי כאשר אנחנו נמצאים במרוץ אחרי הגדרה קונקרטית ומוחשית של הצלחה, אנחנו בעצם מפספסים אותה?

בכתבה זו, אני מזמינה אתכם לצעוד איתי במסע האישי שלי להבנת המושג "הצלחה". נחקור יחד את האספקטים השונים שלה, לא רק מנקודת המבט החיצונית (כפי שהחברה קבעה) אלא גם מהזווית הפנימית והרוחנית.

אנסה לענות יחד איתכם על השאלה – האם הצלחה היא תואר, מעמד, או רכוש? ואולי היא בעצם תחושה פנימית של שביעות רצון, שלום פנימי והגשמה אישית?

בואו נחפש יחד את התשובות, במסע שבו ההצלחה היא לא יעד אלא דרך חיים…

רבים מאיתנו מגיעים לשלבים שונים בחיים ובקריירה שבהם נראה שה-"הצלחה" שהשגנו במאמצים רבים מתחילה להתפוגג. האם התפוגגות הזו באמת משנה את מי שאנחנו? האם התוויות שהחברה מלבישה עלינו והמדדים שהיא מציבה לפנינו מגדירים את ההצלחה האישית שלנו?

עם השנים הבנתי שההצלחה, כפי שהיא מוגדרת על ידי החברה, היא לא בהכרח ההצלחה שלי ואולי גם שלכם. מה שבאמת 'הצליח לנו' היא הדרך הייחודית שבחרנו ללכת בה, המאמצים שהשקענו וההחלטות שקיבלנו בהתבסס על הידע והיכולות שהיו לנו באותם זמנים.

כל אחד ואחת מאיתנו עוברים מסע בחיים שכולל עליות ומורדות, הצלחות וכישלונות. החיים הם לא קו ישר אלא סדרה של תחנות ומעברים… אני מאמינה ש"הצלחה" במובן העמוק ביותר היא היכולת להמשיך ולהתקדם, למרות האתגרים והשינויים.

ובמילים אחרות, אם בשלב מסוים בחיים נראה כי "ההצלחה" שלנו פוחתת או אפילו נגמרת, זה לא בהכרח אומר שנכשלנו וזאת בהחלט לא ירידה בערך שלנו כאנשים, יזמים או קרייריסטים. לעיתים, ההיעלמות  או ההפסקה של ההצלחה הן המקום המדויק ביותר שממנו נוכל לצמוח ולהתפתח – בעיקר על ידי למידה מניסיונות קודמים, נשימה עמוקה וחידוש המסע שלנו לקראת הצלחות חדשות.

כאשר החלטתי לסגור את הום פלן, הסטארטאפ שנתן מענה לעיצוב הבית, או להסב את מגזין בית ונוי למגזין דיגיטלית – שאלתי את עצמי, מה זה אומר עליי, האם נכשלתי או הפסדתי? היום, אני יודעת שבזכות השינויים המורכבים האלו, למדתי, התפתחתי, התחזקתי והמשכתי למחוזות חדשים וטובים יותר.

אף אחד מאיתנו הוא לא "מצליח" או "לוזר" לנצח. אנחנו כולנו בני אדם שנמצאים בתהליך, במסע של התפתחות וגילוי עצמי. ההצלחה האמיתית היא היכולת להישאר נאמנים לעצמנו, ללמוד מכל התנסות ולהמשיך להתקדם בנתיב החיים שמתאים לנו. ההצלחה, נמצאת בכל אחד ואחת מאיתנו, מחכה בסבלנות שנכיר בה ונגלה אותה מסתתרת ממש מעבר לפינה.

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו מדי פעם היא –

"מה משמעות ההצלחה בשבילי ולא בשביל אף אחד אחר?"

בחברה האינטנסיבית המודרנית, רבים מאיתנו נתקלים בדילמה שמעלה את השאלה הכול כך אישית – מהי בעצם ההצלחה שלי?

אם תצאו במסע חיפושים אחר התשובה הנכונה (בשבילכם כמובן), תגלו שההצלחה היא מורכבת, ושהפירוש שלה משתנה לא רק מאדם לאדם, אלא מתקופת חיים לתקופת חיים. הרי לכל אחד ואחת מאיתנו יש ערכים, שאיפות וחלומות שונים שמעניקים להצלחה משמעות ייחודית ואישית.

לא מזמן דיברתי עם איש עסקים שנאלץ לסגור את העסק שלו בגלל מצב רפואי מורכב. לאחר סגירת העסק הוא הקדיש את כל זמנו כדי להחלים – האם הוא נכשל או הצליח?

בסופו של דבר, אותו איש עסקים הבין ששינוי אורח החיים שלו והפחתת הלחץ (שנכפו עליו), הוביל לבריאות איתנה. בעתיד הקרוב הוא מתכנן לפתוח עסק חדש, אשר יתאים יותר לגילו ולמצבו הבריאותי… יכול להיות שבהתחלה ההצלחה עבורו הייתה העסק המצליח שהקים במו ידיו, ועכשיו ההצלחה בשבילו היא מציאת איזון ושלווה וגם כדבריו – יצירת קשרים אנושיים עמוקים ומשמעותיים.

מה שבטוח הוא שההצלחה שלו, כבר אינה מוגדרת על ידי ההישגים החיצוניים, אלא על ידי התחושה הפנימית של שביעות רצון והגשמה. והוא בהחלט היה שבע רצון מהעובדה שהצליח להחלים וכוחו עדיין במותניו להתחיל שוב מאפס.

יש אינספור דוגמאות לכך שהצלחה היא בעצם לא תואר, אלא מצב ואולי אפילו הרגשה ספציפית מאוד – שאנו חיים בהתאם לערכים שלנו, מממשים את הפוטנציאל האמיתי שלנו ומוצאים תשובות לשאלה הגדולה: "מה אני (ורק אני) רוצה להשיג בחיים?"

אם אתם מרגישים שלמרות שעניתם על ההגדרה החיצונית של ההצלחה אתם עדיין אומללים, מתוחים, עייפים, עצובים… אני ממליצה לכם לבצע תהליך של התבוננות פנימית, לחקור את הערכים, התשוקות והמטרות שלכם.

באמצעות מתן תשובות כנות על שאלות כגון: מה מעניק לי שמחה וסיפוק? מהן המטרות האמיתיות שלי? כיצד אני רוצה להשפיע על העולם סביבי?

תוכלו לזהות את המסלול האישי שלכם להצלחה.

בסופו של דבר, ההצלחה היא נסיעה, לא יעד; היא התהליך שבו אנו לומדים, צומחים ומתפתחים. היא מתגלה בכל פעם שאנו עוברים מחסום או נתקלים באתגר, ובכל זאת נותרים נאמנים לעצמנו ולערכים שלנו. ובהחלט – גם כאשר המציאות בחוץ היא לא פשוטה אנחנו ומרגישים סיפוק מהדרך שבה בחרנו.

ההצלחה שלכם היא ייחודית לכם, ואי אפשר ואפילו לא בריא להגדירה רק במונחים של הישגים חיצוניים. ההצלחה היא צנועה ושקטה יותר, היא מתגלה ברגעים של השראה, שביעות רצון עמוקה ואפילו בניצוצות של שמחה, המלווים אותנו לאורך כל המסע כאשר אנחנו נמצאים בנתיב הנכון.

על המעבר מהצלחה חיצונית להצלחה פנימית, אכתוב בכתבה הבאה…

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן