על תזונה בריאה ומיינדפולנס באכילה

תזונה נכונה היא לא רק האוכל שאתם מכניסים לגוף שלכם, אלא גם הרגלי האכילה שלכם.

אני מתארת לעצמי שגם לכם יצא לדלג על ארוחה, להיזכר פתאום שלא שתיתם במשך כל היום או להיות כל כך רעבים שטרפתם מגש קר של פיצה אף על פי שידעתם שהיא לא בריאה לכם. בתוך ההמולה, הריצות ושלל המשימות בחיי היומיום, אנחנו שוכחים לאכול נכון. רבים מאיתנו מודעים לחשיבות של התזונה בחיינו, אבל בדרך כלל שינוי התזונה נתפס בעינינו כמשהו שאפשר לדחות לימים רגועים יותר, כשיהיה לנו זמן ל'כאב הראש' הזה (אף על פי שבסתר ליבנו אנחנו יודעים שהם כנראה לא יגיעו בקרוב.)

קל להתעלם מההשפעה הגדולה שיש לתזונה לא רק על הבריאות שלנו, אלא כמעט על כל תחום בחיינו. אבל, אם באמת נבין עד כמה התזונה היא הכרחית לשמירה על חיים בריאים ותוססים, יכול להיות  – שבדיוק כמוני – תהיה לכם יותר מוטיבציה לעשות שינוי תזונתי.

במאמר זה אסביר לכם על קצה המזלג מדוע תזונה נכונה היא בלתי נפרדת מחיים בריאים ואיכותיים:

דמיינו את הגוף שלכם כמבנה מורכב, הדומה לגורד שחקים. בדיוק כפי שחומרים איכותיים חיוניים לבניית גורד שחקים, יפה, חזק ועמיד למשך שנים רבות, רכיבי התזונה הנכונים הם אבני הבניין של הגוף שלך. כל תא, רקמה ואיבר תלויים בחומרי הזנה לצמיחה, תיקון ותפקוד יעיל.

תזונה נכונה היא הרבה יותר משמירה על משקל תקין; היא עוזרת לכם לשמור ולטפח את הגוף שלכם עם סוג הדלק הנכון. תזונה מאוזנת ועשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים מבטיחה שגופכם יקבל מגוון רחב של חומרים מזינים חיוניים. חומרים מזינים אלה כוללים: ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ותרכובות אחרות הממלאות תפקיד מרכזי בשמירה על בריאותכם.

תזונה נכונה עוזרת גם לטיפול במחלות כרוניות – ד"ר ג'ייסון פונג, נפרולוג קנדי, זכה להכרה על עבודתו בשימוש בצום ובשינויים תזונתיים לניהול סוכרת מסוג 2 המאופיינת ברמות סוכר גבוהות בדם. ד"ר פונג דגל בצום לסירוגין ובדיאטות דלות פחמימות ככלים יעילים בניהול ואף ריפוי סוכרת מסוג 2. מקרה בולט אחד כלל מטופל בשם לארי, שאובחן כחולה בסוכרת מסוג 2 ונטל מספר תרופות לשליטה ברמת הסוכר בדם. בהדרכתו של ד"ר פונג, לארי יישם פרוטוקול צום שכלל תקופות ממושכות של צום ודיאטה דלת פחמימות ועתירת שומן. עם הזמן, לארי הצליח להפחית את התלות שלו בתרופות, ורמות הסוכר שלו חזרו לקדמותו. אמנם לא לכולם עם סוכרת סוג 2 יהיו אותן תוצאות, אבל מקרה זה ממחיש את הפוטנציאל של התערבויות תזונתיות לריפוי מחלה כרונית. 

דוגמה ידועה נוספת היא הטיפול במחלת צליאק שהיא הפרעה אוטואימונית שבה בליעת גלוטן (חלבון המצוי בחיטה, שעורה ושיפון,) מעוררת תגובה חיסונית הפוגעת במעי הדק. אמנם אין תרופה לצליאק, אך אפשר לנהל את המצב ביעילות באמצעות שינויים בתזונה. דיאטה קפדנית ללא גלוטן היא הטיפול העיקרי עבור אנשים עם מחלת צליאק. כאשר אנשים עם מחלת צליאק מסלקים גלוטן מהתזונה שלהם, הנזק למעיים מתרפא, ותסמינים כמו מצוקה במערכת העיכול, עייפות וחוסר ספיגה של חומרים מזינים לרוב משתפרים או נעלמים. למרות שזו אינה "תרופה" במובן המסורתי, הקפדה על תזונה נטולת גלוטן מאפשרת לאנשים עם מחלת צליאק לחיות חיים בריאים ללא תסמינים.

חשוב לזכור שהיעילות של שינויים תזונתיים בניהול מחלות כרוניות יכולה להשתנות מאדם לאדם. אנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות נדרשים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות, כדי לפתח תוכנית טיפול מותאמת אישית שעשויה לכלול שינויים תזונתיים לצד התערבויות רפואיות אחרות. בנוסף, יש מחלות כרוניות שאי אפשר לרפא רק באמצעות תזונה, אבל שינוי תזונתי בהחלט יכול לשפר את הרגשתם של החולים. 

מיינדפולנס באכילה

תזונה נכונה היא לא רק האוכל שאתם מכניסים לגוף שלכם, אלא גם הדרך שבה אתם אוכלים. האכילה המודעת מתחילה בבחירת המזונות שנכנסים לגוף שלכם – מתוך בחירה מודעת במאכלים שיעשו טוב לגוף שלכם, עוברת דרך הכנת האוכל ומסתיימת באכילתו. בזמן שאתם אוכלים את ארוחת הצוהריים שהכנתם לעצמכם, אתם נמנעים מהסחות דעת (כן, גם בלי טיק טוק או סדרת המתח שאתם כל כך אוהבים) כדי להקשיב לגוף שלכם. האכילה צריכה להיות ניחוחה ואיטית – תוך מתן תשומת לב לטעמים ולמרקמים של האוכל. מומלץ ללעוס את המזון היטב (32 לעיסות בממוצע על פי מחקר של שהתפרסם באתר health-line). 

כשאתם אוכלים לאט ובמתינות אתם יכולים להקשיב לגוף שלכם, האם אתם עדיין רעבים או שאולי כבר שבעתם ועכשיו אתם ממשיכים כי אימא אבא אמרו לכם ש"צריך לסיים את האוכל מהצלחת?"

נשמע כמו משימה קשה?

אולי תתעודדו מכך שמחקרים אחרונים מוכיחים – יש ירידה במשקל אצל גברים ונשים, רק באמצעות אכילה מודעת!

תזונה נכונה ואכילה מודעת לא רק תורמות לבריאות הגופנית שלכם; יש להן גם השפעות עמוקות על הרווחה הנפשית והרגשית שלכם. מזונות עשירים בחומרים מזינים יכולים לשפר את תפקוד המוח, להעלות את מצב הרוח ולהפחית את הסיכון לבעיות נפשיות. יתרה מכך, המשמעת והטיפול העצמי הכרוכים בשמירה על תזונה מזינה יגבירו את תחושת הסיפוק שלכם כמו גם את ההערכה העצמית.

בקצב החיים התזזיתי ובעולם מלא במזון מהיר וחטיפים מעובדים, הבחירה באכילה נכונה, שעה אחר שעה, יום אחר יום – וכן גם בשבתות ובחגים – עשויה להיראות מרתיעה. אבל באמצעות תכנון נכון ואכילה מודעת, תוכלו למצוא דרכים לאכול בריא וטעים יותר גם במשרד, גם כשאתם תקועים בפקק וגם כשאתם מגיעים הביתה גוועים ברעב. 

זכרו, המסע לבריאות טובה מתחיל בצעד אחד קטן. יכול להיות שהחל מהיום תכניסו יותר שקדים ואגוזים לתפריט שלכם?

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן