על רפואה פונקציונלית ומחלות כרוניות גישה הוליסטית לבריאות ארוכת טווח

הרפואה הפונקציונלית מביאה תפיסה בריאותית חדשה, לא רק כהיעדר מחלה, אלא כמצב של הרמוניה גוף/נפש.

אני לא חושבת שיש אחד או אחת מאיתנו שלא מכיר מישהו או מישהי שחולה במחלה כרונית. ואולי חלילה, במשך שנים רבות, אתם בעצמכם מתמודדים עם מחלה כרונית? 

המונח "מחלות כרוניות" מתייחס לכל המחלות והבעיות שגורמות לנו לחלות ואינן חולפות לעולם. מטבען, הן נשארות איתנו או נעלמות לזמן קצר ואז לצערנו חוזרות אלינו פעם אחר פעם. המחלות הכרוניות הנפוצות כיום הן: סוכרת, מחלות מעיים, מחלות עור, יתר לחץ דם, השמנת יתר וכדומה. בשנים האחרונות רבות התחושה היא שמדובר במגיפה עולמית של שלל מחלות כרוניות שפוגעות באיכות החיים ברמות שונות. בגיל השלישי המחלות הכרוניות גורמות לתלות ברופאים ובתרופות והן אף פוגעות בחוסן הגופני והנפשי.

בכל גיל, מחלות כרוניות הן אתגר בריאותי נפוץ המשפיע על מיליונים ברחבי העולם. בניגוד למצבים אקוטיים כגון:  זיהומים, פציעה אנושה, כוויות חמורות וכדומה, המחלות הכרוניות דורשות טיפול מתמשך ולא פתרון חד פעמי. אומנם הרפואה הקונבנציונלית מטפלת בהקלה זמנית של התסמינים, אך היא אינה מצליחה להביא לרפואה שלמה. כך שעם השנים וההתמודדות עם המחלה הכרונית אנחנו נחלשים, כואבים, ומרגישים כיצד הגוף שלנו מתרוקן מאנרגיות חיוניות. 

על פי רוב שיטות הטיפול המוכרות של הרפואה הקונבנציונלית מבוססות על שיטת טיפול מתיאורית החיידקים – הרופאים מחפשים אחר החיידק שגרם למחלה ומשמידות אותו על ידי תרופה או תרופות שפותחו למטרה זו. הטיפול הזה אינו מסייע ולעתים אפילו פוגע באיזון בין המערכות הפונקציונאליות השונות ובין הרשתות המקשרות ביניהן. ידוע למשל שטיפול ממושך באנטיביוטיקה פוגע בפלורה הטבעית (חיידקים שמסייעים לגוף בתהליכים פיזיולוגיים) ושהפגיעה הזו מובילה לשגשוג של פטריות. 

היתרונות של הרפואה הפונקציונאלית

לעומת זאת – במקום להתמקד רק בסימפטומים – הרפואה הפונקציונלית מבקשת לטפל בגורמים השורשיים של המחלה. גישה זו, המתייחסת לגוף כמכלול שבו אלמנט אחד משפיע על השני, ולכן השאיפה של הרפואה הפונקציונאלית היא להחזיר את האיזון ולשפר את הבריאות הכללית של המטופל.

הרפואה הפונקציונלית מביאה תפיסה חדשה של בריאות, לא רק כהיעדר מחלה, אלא כמצב של איזון והרמוניה בגוף. היא מציעה גישה מותאמת אישית, המתמקדת בטיפול בשורשי הבעיות ולא רק בסימפטומים – ועל ידי כך מצליחה גם לרפא וגם לשפר את איכות החיים.

הטיפול ברפואה הפונקציונלית הוא אינדיבידואלי, מתחשב במבנה הגנטי, באורח החיים, בתזונה ובגורמים סביבתיים. לדוגמה, בטיפול בסוכרת, בנוסף לתרופות שאמורות לשלוט ברמות הסוכר, המטפל יתמקד בתזונה, בפעילות גופנית ובניהול מתח (המתח גורם להתפרצות או להחמרה של המחלה הכרונית).

שילוב הרפואה הקונבנציונלית והפונקציונלית יכול להביא לניהול יעיל יותר של מחלות כרוניות, ולתוצאות בריאותיות טובות יותר לחולים. כיום חשוב ואפשר לזהות את הגורמים למחלה כרונית ספציפית עוד לפני הופעתה ולמנוע את התפרצותה באמצעות טיפול מוקדם. 

ובקצרה: המחלות הכרוניות הן מחלות מורכבות ונפוצות שמתפרצות בגלל כמה גורמים. בחברה המודרנית שיעורי התחלואה במחלות כרוניות הולכים ועולים… רבים מאיתנו נאלצים לחיות עם מחלה כרונית, הגורמת לנו סבל ופוגעת באיכות חיינו –  וזו גם משימה שעולה כסף רב. אם לא נצליח לחולל שינוי דרסטי במצב, אנחנו צפויים להגיע לגיל הזקנה במצב שברירי ורעוע, ולבלות את רוב זמננו בביקורים אצל רופאים ובנטילת תרופות. הרפואה הפונקציונלית, שבוחנת את חוסר האיזון שבבסיסן של המחלות הכרוניות, מציעה מודל טיפולי שיכול למנוע ואף לרפא מחלות כרוניות, מה שיוצר פרדיגמה חדשה בעולם הרפואה.

מאמר זה מבוסס על הספר "רפואה פונקציונאלית" מאת ד"ר ג'פרי בלאנד.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן