חשיבה תחרותית או חשיבה יוצרת (מציאות)

בילדותי, למדתי את אחד הלקחים הכי חשובים בחיי – אפשר לייצר ערך מתוך הבלתי נראה.

מתוך חדר שלא היה שלי, בבית שבו תמיד חיפשתי את מקומי, הבנתי שרק אני יכולה לעזור לעצמי. כבת יחידה, שהתמודדה עם העדפה גלויה של אימא חורגת כלפי ילדיה, יכולתי לרחם על עצמי או לקנא באחרים שמזלם שפר עליהם, אך למזלי, מגיל צעיר מאוד משהו בתוכי הניע אותי לחפש אחר דרכים שיעזרו לי להתמודד עם קשיי החיים ובהמשך גם לטפס בסולם ההצלחה.

התשוקה שלי להגיע למקום טוב יותר, מנעה ממני לשקוע בהתמרמרות על החיי, ואף הפכה אותי לתלמידה מצטיינת, בכל מה שקשור לעוצמה אישית. בליבי ידעתי – כל צעד קטן שאני עושה הוא עוד צעד לעבר עתיד טוב יותר.

כשיצאתי לדרך עצמאית, מתוך אותה תובנה שגרמה לי לא לקנא באחרים, כך הבנתי ש'מתחרים עסקיים' אינם מהווים איום. האמנתי ואני עדיין מאמינה שהעולם העסקי הוא עצום, לכולם יש מקום להצליח, וההצלחה של אחרים אינה מפחיתה או פוגעת בהצלחה שלי.

המילה מתחרים מגיעה מהמילה תחרות… כלומר שני אנשים או יותר, שמנסים להגיע למטרה אחת, כאשר זה שמגיע ראשון זוכה בפרס הנחשק. כשהכנסתי  את "בית ונוי" לשוק, היו כאלו ואחרים שניסו להניע אותי באמצעות דיבור על המתחרים שלי. ולא רק שהיו לי מתחרים (כמו בכל תחום) אלא שהם היו "ענקים" וחזקים בשוק. לא הקשבתי לדיבורים האלו ולא נרתעתי, כי האמנתי בכל ליבי שבאמצעות מגזין בית ונוי אצליח להביא "חדשנות וערך" לעולם עיצוב הפנים והאדריכלות. ידעתי גם שיש מספיק מקום לי ולמתחרים שלי.

בתקופה זו קראתי את הספר "אוקיינוס כחול", שלימד אותי שאי אפשר להצליח אם מתרכזים במלחמה על חלק מהעוגה. במקום זה צריך להתמקד בנישה חדשה שבה המושג "תחרות" הופך להיות לא רלוונטי (הרי כל אחד מבעלי המגזין יכול להיות בעל נישה ייחודית).

כדי לייצר את הנישה הזו, אנחנו זקוקים לחשיבה יוצרת (ולא תחרותית). חשיבה שמונעת מאופטימיות ומתקווה ולא מפחד מהמתחרים. מאז שיצאתי לדרכי העצמאית, החשיבה הזו פתחה בפניי דלתות שלא ידעתי על קיומן.

בעולם של שפע (וגם בתקופות קשות אנחנו חיים בעולם של שפע,) חשיבה תחרותית, כמו: קנאה באחרים או אמונה שבעל עסק כזה או אחר ייקח את הפרנסה שלנו, אינה אלא מכשול ליצירתיות ולהגשמה אישית.

אל תפחדו לשאוף לפסגה מתוך חשש שמישהו אחר יגיע לפניכם ואז לכאורה כל המאמצים שלכם יהיו לשווא. הרי כל יצירה מתחילה בשאיפה למשהו אחר שמובילה למחשבות מעשיות… ואם תכניסו לנוסחה הזו את ה"חדשנות" ואת ה-ערך", תגיעו לפורמולה המנצחת שמשלבת בין החלום שלכם לבין חדשנות וערך מוסף ללקוח. וזה בדיוק המפתח לפתיחת אוקיינוסים כחולים חדשים של הזדמנויות.

אני מוסיפה כאן, כמה טיפים שיעזרו לכם להתמקד בחשיבה יצירתית ולהימנע מחשיבה תחרותית. אני מאמינה שבעזרתם תוכלו לפתח גישה חדשנית וייחודית בכל תחום שתבחרו:

זהו את היתרונות הייחודיים שלכם – התמקדו במה שאתם טובים בו באמת ובמה שמבדיל אתכם מאחרים בתחום שלכם. לפעמים הערכים שלכם הם אלו שיעשו את הבידול כמו: שירותיות, שקיפות, יסודיות וכדומה. ההתמקדות הזו תאפשר לכם לפתח ולהעמיק את היכולות הייחודיות שלכם, במקום להיבהל מהמחשבות על מה שכבר קיים (המתחרים שלכם).

פתחו תודעת שפע – בעולם העצום הזה יש מקום לכולם. תודעת שפע תעזור לכם להתגבר על החששות הכלכליים שלכם בכלל ועל החששות מפני המתחרים בפרט. שינוי הגישה הזה יאפשר לכם להתמקד ביצירת ערך חדש. הדרך לפתח תודעת שפע משתנה מאדם לאדם, יש כאלו שתורמים חלק מההכנסות שלהם, יש כאלו שכותבים דף תודות בכל יום, ויש כאלו שאומרים מנטרות מסוימות… נסו להבין מה יעזור לכם להיכנס לתודעת השפע.

המשיכו ללמוד ולהתפתח – השקיעו בלמידה ובהתפתחות אישית מקצועית. ככל שתרחיבו את הידע והמיומנויות שלכם, תוכלו להיות יצירתיים וחדשניים יותר. בנוסף, מדובר בהסחת דעת מעולה מהדאגות, החששות וכן גם מהמחשבות על מה המתחרים שלכם עושים עכשיו.

התמקדו בפתרון בעיות – חשבו על דרכים יצירתיות לפתור בעיות שהתעוררו בעסק. שאלו את עצמכם האם אתם יכולים לפתור את הבעיות של הלקוחות שלכם בדרך יעילה יותר או האם אתם יכולים לשפר חלק מהשירותים שאתם נותנים.

תכננו לטווח ארוך – אמצו נקודת מבט לטווח הארוך במקום להתרכז הצלחה מיידית. נכון, לפעמים הדאגות הכלכליות יכולות להטריד מאוד, אבל הסתכלות לטווח הארוך תאפשר לכם ליצור ערך אמיתי, שמחזיק מעמד זמן רב יותר מפתרונות אינסטנט. ואולי אתם יכולים לשלב בין פתרון להכנסה מיידית לבין תכנון לטווח הארוך?

חפשו השראה מחוץ לתחום שלכם – פעמים רבות הרעיונות היצירתיים באים משילוב בין המוכר שהוא התחום שלכם לבין ה"זר" שפעמים רבות נתפסים כלא קשור בכלל. השראה יכולה להגיע מלמידה של נושא חדש, מטיול בטבע, מביקור במוזיאון… וגם מישיבת מיינדפולנס שקטה שמאפשרת למחשבות לרוץ ללא שיפוטיות.

נסו לשתף פעולה עם אחרים – עבודה משותפת, התייעצויות, בריינסטורמינג וכדומה, יכולים להוליד רעיונות נפלאים. כאשר אתם מבינים שאתם חיים בעולם שיש בו שפע של הזדמנויות, שאתם לא מתחרים באף אחד ואף אחד לא באמת מתחרה בכם, אתם תוכלו לרתום מהידע שלכם לאחרים וגם להירתם מהם.

קבלו את הכישלונות כחלק מהתהליך – למדו לראות כישלון כהזדמנות ללמידה ולצמיחה, ולא כמשהו איום ונורא שצריך להימנע ממנו בכל מחיר. נכון כישלונות יכולים להכאיב מאוד, אבל כדי שהפחד מהם לא יוביל אתכם להסתגר באזור הנוחות שלכם, תאמרו לעצמכם שגם אם יהיה כישלון, בוודאי תלמדו ממנו חשוב שיעזור לכם להצליח בהמשך הדרך.

אני מאמינה ומקווה שהטיפים האלו יעזרו לכם "לזוז על החיים" בעזרת ההתמקדות בחשיבה שיוצרת מציאות חדשה.

 

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן