בעלת אמונה

חשיבות האמונה בעצמינו להשגת יעדים, להתמודדות עם אתגרים, התגברות על מכשולים ופיתוח גישה חיובית

אמונה – מילה קטנה עם משמעויות עצומות. עבור רבים, אמונה קשורה לדת ולרוחניות, אבל אני רואה את המושג הזה בדרך שונה. לפני מספר שנים כשאחי חזר בתשובה, הוא סיפר לי שהאמונה שמנחה אותו היא ש"הכול בידיי שמיים", וכך הוא חי את חייו. בכל פעם שחשבתי על המשפט הזה התעוררה בי התנגדות – "מה זה הכול בידי שמיים?" שאלתי את עצמי, הרי אנחנו צריכים לפעול, לעשות מעשיים – כדי שדברים יקרו.

עם הזמן הבנתי שההגדרה שלי למושג אמונה היא – תחושה עמוקה של וודאות וביטחון במשהו, ללא צורך בהוכחות מוחשיות. האמונה הזו מסייעת לי להתמודד עם אתגרים, להתאושש ממפלות, ולכוון להישגים גדולים.

ובמילים אחרות, מתוך התחושה העמוקה של הוודאות והביטחון בעצמי וגם ברעיון שלי (ייחודי ככול שיהיה,) אני מצליחה להתגבר על מכשולים, להתרומם כשאני נופלת ובעיקר להשתמש בחוזקות וביכולות שלי כדי להתקדם עוד צעד אחד בדרך להשגת המטרה שהצבתי לעצמי.

אמונה היא כוח מניע, משום שהיא מאפשרת לנו לראות את האפשרויות ולא את המכשולים:

כאשר אנחנו מאמינים בעצמינו, אומנם הפחדים והספקות עדיין קיימים, אבל הם לא משתקים אותנו, כך שאנחנו עדיין ממשיכים לפעול ולהתבונן בסקרנות סביבנו בחיפוש אחר ההזדמנויות.

בכתבה על פתיחת מגזין בית ונוי, סיפרתי לכם על איש השיווק הבכיר שהתריע בפניי לא להיכנס לתחום הזה, "האופציה שלך להצליח היא נמוכה מאוד… את גרה בסוף העולם… יש לך מתחרים וותיקים וחזקים… בסופו של יום את תפסידי המון כסף…" יכולתי להקשיב לדבריו, הוא נחשב ליועץ בכיר, איש אקדמיה, שעבד עם מיטב החברות בארץ. אני זוכרת שכאשר שמעתי את דבריו אמרתי לעצמי "הוא מעולם לא הרים עסק משלו אלא רק ייעץ לאחרים…"

כשיצאתי מהפגישה ידעתי שאני ממשיכה עם הרעיון שלי משום שאני מאמינה ביכולות שלי ומאמינה בהצלחה של מגזין של בית ונוי.

אמונה היא יותר ממחשבה.

אמונה היא הלך רוח.

האמונה משפיעה על כל תחומי החיים.

כפי שכתבתי לכם, אני מאמינה שאם אני פועלת לקראת השגת מטרותיי, הן יתממשו.

אמנם, לא תמיד הכול קורה כפי שתכננתי, אך תמיד התוצאות החיוביות וגם השליליות מובילות אותי קדימה. אני קיוויתי שהסטארט-אפ שלי "הום פלן" יהיה ה'גוגל' של עולם העיצוב, אך הסטארט-אפ נכשל. הרגשתי כאב גדול ותחושה של החמצה, אבל גם האמנתי שמה שקרה הוא חלק מהמסע שלי: אם דברים קורים בדרך מסוימת יש לכך סיבה. הייתי משוכנעת שבעתיד אגלה את הסיבה לכך. מהום פלן, למשל, למדתי כל כך הרבה על העולם הדיגיטלי, והיום אני מיישמת את הידע הזה ומקבלת תוצאות מעולות.

בכל פעם שאני מתאכזבת מהתוצאה אני אומרת לעצמי: "עשיתי את הכי טוב באותה עת, בהתאם לתובנות והניסיון שהיו לך אז." למדתי לשחרר. למדתי שלפעמים אי אפשר לדחוף רעיון בכוח. אחד מחוקי הטבע הוא שכוח יוצר התנגדות. אם תלחצו על התהליך, הוא יילחץ חזרה. לפעמים צריך לתת לרעיון את הזמן הדרוש כדי להכות שורש, לנבוט ולצמוח. במשך יותר משלוש שנים הבלוג, "לזוז על החיים", היה רשום כאחת המטרות העיקריות שלי, דמיינתי כיצד הוא יראה, תכננתי כיצד אכתוב ואפרסם אותו… הוא נבט רק עכשיו במלחמת חרבות ברזל.

"דמיון חשוב יותר מידע" אמר אלברט איינשטיין… וגם אמונה שמובילה לגישה אופטימית לחיים.

אני מתארת לעצמי שאתם מרגישים קצת מבולבלים, מצד אחד אני מדברת על כך שלצד האמונה והדמיון צריכה להיות עשייה, מהצד האחר אני אומרת שאסור לדחוף רעיון בכוח. ולא רק זה, אלא שגם כאשר יש אמונה חזקה – לפעמים רעיונות נכשלים או שהתוצאות הן לא בדיוק אלו שייחלתם אליהן.

אז מה עושים?

ראשית מבינים שמחשבה מובילה לרגש ורגש מוביל למעשה. אנשים שמרגישים תמיד כקורבנות, נוטים להיכשל, ואילו אנשים בעלי חשיבה חיובית מצליחים יותר. מחקר של "הרווארד ביזנס ריוויו" גילה שלאופטימיסטים יש סיכוי של 40% יותר לקבל קידום בתוך שנה בהשוואה לעמיתיהם. אותו מחקר ציין גם שאנשים אופטימיים נוטים לקבל החלטות פיננסיות חכמות יותר, ולכן יש להם סיכוי גבוה יותר לקצור את היתרונות של החלטות אלו.

מחקרים מראים גם שאנשים אופטימיים, עם השקפה חיובית כלפי העתיד, נוטים לעבוד בחריצות כדי להשיג את מטרותיהם. גישה זו יוצרת נבואה המגשימה את עצמה שבה האופטימיות מולידה הצלחה. לדוגמה, סטודנטים לתואר שני במנהל עסקים שמפגינים אופטימיות הם בעלי סיכוי גבוה יותר להצליח בשל האופי החרוץ והחזון החיובי שלהם.

לגישה החיובית יש גם יתרונות בריאותיים ארוכי טווח: מחקר שנערך בקרב 99 סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד הראה כי אלו שהיו אופטימיים בגיל 25 היו בעלי בריאות טובה יותר בגילאי 45 ו-60 בהשוואה לבני גילם הפסימיים.

כלומר, אופטימיות לא רק משפיעה על הצלחה עסקית מיידית, אלא גם תורמת לרווחה אישית לטווח ארוך, שמשפיעה בעקיפין על ביצועים מקצועיים.

מחקר מאוניברסיטת אילינוי מצא שאנשים אופטימיים נוטים יותר לצאת מאזורי הנוחות שלהם ולנסות גישות או אסטרטגיות חדשות. נכונות זו לאמץ שינוי וחדשנות היא חיונית לצמיחה עסקית ולהסתגלות בשווקים דינמיים.

והאמונה בעצמכם ובדרך שלכם היא זו שמעניקה את הגישה החיובית המאפשרת לכם להתגבר על הפחדים, הספקות, הבדידות…

כדי להצליח בדרך החדשה שיצאתם אליה, תצטרכו לחזק את שריר האמונה שלכם, משום שהאמונה היא מנוע העשייה שלכם – הכוח שידחוף אתכם במעלה ההר.

אז איך בונים אמונה?

חוויות החיים, ההתמודדות עם אתגרים והניסיון שצברנו בונים את האמונה שלנו.

גם מהכישלונות ומהחוויות השליליות אפשר לבנות אמונה חיובית. נניח למשל שהייתם מעורבים בתאונת דרכים, שקרתה באשמתכם, משום שלא עמדתם בפיתוי ותוך כדי נהיגה עניתם להודעת וואטסאפ – אף על פי שאתם יודעים היטב עד כמה זה מסוכן. התגובה במצב כזה היא על פי רוב כעס על עצמינו ותחושות של אשמה. ברור שמהתגובות האלו קשה מאוד לבנות אמונה חיובית. אבל אם נסתכל על תאונת הדרכים מתוך אמפתיה וחמלה לעצמינו (הרי כולנו מפשלים ובטוח שגם נמשיך לפשל) וננסה ללמוד ממנה – יכול להיות שהמסקנה שלנו תהיה – בכל נהיגה, לשים את ההתראות של הוואטסאפ על שקט, כדי להימנע מהפיתוי… או שאולי תבחרו להכניס את הטלפון לתוך התיק שלכם למשך כל הנסיעה?

אם תצליחו להתמיד בהימנעות ממענה להודעות כאשר אתם נוהגים, בנוסף לשמירה על הבטיחות שלכם, השגתם אמונה חדשה בעצמכם וביכולת שלכם להתמיד.

בנוסף ללמידה מהחיים עצמם יש עוד כמה כלים שיכולים לעזור לכם להאמין בעצמכם… ועל כך אכתוב בהמשך.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן