רפואה פונקציונאלית, פריצת הדרך לחיים בריאים

הרפואה הפונקציונאלית מבוססת על התגלית המדהימה שכל חלקי הגוף וגם הנפש מחוברים ומשפיעים על בריאותינו.

במשך תקופה ארוכה מאוד סבלתי מכאבים איומים בכתף ימין. נטלתי כדורים חזקים נגד כאבים ובהמשך גם קיבלתי זריקות, אך מצבי לא השתפר. האורתופד אמר לי שהוא אובד עצות מבחינת המשך הטיפול… בסופו של דבר, הגעתי למצב שלא יכולתי להזיז את כתף ימין והייתי זקוקה לעזרה כמעט בכל הפעולות היומיות. אפילו להתלבש לבד, לא יכולתי. 

זה היה הרגע שבו החלטתי לחקור בעצמי את הנושא ואף נפגשתי עם מומחה בעל שם שסוף סוף נתן את האבחנה "כתף קפואה." הוא רשם לי כדורים שמכילים מורפיום, שהייתי צריכה ליטול בבוקר ובערב. למרות הכדורים החזקים לא הפסקתי לעבוד לרגע, הפקתי כנסים והמשכתי להוציא לאור את מגזין בית ונוי. הכדורים אומנם ריככו את הכאב אבל לא העלימו אותו לגמרי, כתוצאה מכך רזיתי מאוד וכל הזמן הרגשתי עייפות גדולה. 

אחרי שנה וחצי של חיים קשים ומתישים התעוררתי עם כאב חזק – הפעם בכתף שמאל. קבעתי תור לאותו מומחה והוא אמר לי שהמצב של "כתף קפואה" הגיע גם לכתף השנייה. היו לו דמעות בעיניים כשהוא אמר: "בחיים לא נתקלתי במקרה כזה."

במשך שלוש שנים, המשכתי לקחת את הכדורים נגד כאבים. לא חשבתי שיש לי ברירה אחרת, אבל ככול שעברו השנים הרגשתי שהגוף שלי משלם מחיר יקר ושאני צריכה לנקות אותו מכל הרעלים שהכנסתי לתוכו. אחרי מחקר קצר בנוגע לדרך הטיפול הטובה ביותר עבורי, קבעתי פגישה עם נטורופתית מדהימה, והיא נתנה לי דיאטת ניקוי למשך שלושה חודשים – ללא גלוטן, סוכר, חלב וקפה. התוצאות היו מהירות והשיפור היה מדהים – הרגשתי ערנית, נמרצת ומלאת חיים, כך שהחלטתי להמשיך באורח חיים זה עד היום.

היום, אחרי חמש עשרה שנה, אני עדיין ממשיכה באורח חיים זה,  אני גם ממשיכה ללמוד את השילוב בין הגוף, התזונה והתודעה. מהלימודים והמחקרים הבנתי שאנחנו צריכים להסתכל על הגוף שלנו כעין מערכת אחת שבה גם הנפש משפיעה על הגוף… כשנתקלתי ב'רפואה הפונקציונלית תחום שקיים עשרות שנים ואבי הרפואה הפונקציונאלית הוא ד"ר ג'פרי בלאנד. הבנתי שמצאתי את התשובה לשאלות שלי.

הרפואה הפונקציונאלית היא גישה חדשנית לבריאות המושתתת על ראייה מערכתית והוליסטית של הגוף האנושי. בניגוד לרפואה הקונבנציונאלית, המתמקדת בטיפול בתסמינים באמצעות תרופות, הרפואה הפונקציונאלית שואפת לטפל בשורש הבעיה ולא רק בתסמיניה החיצוניים. הרפואה הקונבנציונאלית מכונה רפואה מבוססת ראיות EBM – EVIDENCE BASED MEDICINE. כלומר, מחלה מובילה למחקר אחר תרופה יעילה לטיפול בתסמיני המחלה. המחקרים האלו נערכים כמובן על ידי תעשיית התרופות או במימונה. בזכות כוחה האדיר של התעשייה, מתן של תרופה לכל מחלה הפך לטיפול השגרתי והמקובל. 

לעומת זאת,

הרפואה הפונקציונאלית מבוססת על הבנה שכל חלקי הגוף מחוברים ומשפיעים זה על זה. לדוגמה, בעיית בריאות אורטופדית עשויה להיות קשורה לבעיות במערכת העיכול, ולא להיתפס כבעיה נפרדת. בנוסף, הרפואה הפונקציונאלית מתבססת על ההנחה המוכחת שהגוף האנושי יודע לרפא את עצמו, והמטרה היא לסייע לו לעשות זאת. 

הרפואה הפונקציונלית מסתכלת על האדם כיחידה שלמה ולא מתמקדת רק במחלה. היא חוקרת את מקור הבעיה ומשתמשת בגישות טיפוליות שונות כדי להביא לאיזון בריאותי. תחום הרפואה הפונקציונאלית זוכה להכרה ולפופולריות גוברת בעולם הרפואי. רבים מהרופאים המובילים מתחילים ליישם את עקרונותיה ולשנות את הדרך שבה אנו חושבים על בריאות וריפוי.

ההתפתחות הזו מתמקדת גם בהשפעת הגנטיקה והסביבה על הבריאות. אם בעבר האמנו שהגנים קובעים את בריאותנו, היום ידוע שאנו יכולים להשפיע על ביטוי הגנים שלנו דרך תזונה, סביבה ואורח חיים. למשל, חשיפה לרעלים עשויה לגרום להפעלת גנים המחוללים מחלות, בעוד שצריכת נוגדי חמצון, פעילות גופנית, והפחתת מתח יכולים לסייע בהפעלת גנים המעודדים בריאות וריפוי.

להלן מספר דוגמאות לטיפולים והתערבויות הנפוצות ברפואה פונקציונלית:

טיפול תזונתי:

תוכניות תזונה מותאמות המבוססות על צרכים אישיים וחסרים תזונתיים.

דיאטות מניעה של מאכלים מסוימים לזיהוי רגישויות למזון או אלרגיות.

תוספי תזונה לטיפול בחוסרים (למשל, ויטמין D, חומצות שומן אומגה 3).

שינוי אורח חיים:

טכניקות לניהול מתח, כגון: מדיטציה, יוגה או מיינדפולנס.

מרשם פעילות גופנית שמותאם למצב המטופל ולמטרותיו.

אסטרטגיות אופטימיזציה של שינה לשיפור איכות השינה.

בריאות המעיים:

פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה לתמיכה במיקרובים בריאים במעיים.

טיפול במצבים כמו: תסמונת המעי הדולף או גדילת יתר של חיידקים במעי הדק (SIBO).

בדיקת מעבדה פונקציונאלית:

בדיקת דם מקיפה להערכת רמות ההורמונים, סמני דלקת ומצב תזונתי.

בדיקות מתקדמות כמו ניתוח גנטי או בדיקת צואה לזיהוי בעיות בריאותיות ספציפיות.

תמיכה בניקוי רעלים:

תוכניות לתמיכה בתהליכי ניקוי רעלים טבעיים של הגוף, כגון ניקוי רעלים בכבד.

המלצות להפחתת החשיפה לרעלים סביבתיים.

איזון הורמונים:

טיפול הורמונלי למצבים כמו חוסר איזון הורמונלי, גיל המעבר או הפרעות בבלוטת התריס.

שינויים באורח החיים לתמיכה באיזון ההורמונים, כולל שינויים בתזונה.

טיפולי גוף-נפש:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לבעיות נפשיות.

טכניקות גוף-נפש כמו ביופידבק ונוירופידבק להפחתת מתח.

תרופות צמחיות:

תרופות צמחיות ותוספי מזון לטיפול בבעיות בריאותיות שונות, כגון דלקת או תמיכה חיסונית.

תנועה פונקציונאלית:

פיזיותרפיה ושיקום תפקודי לבעיות שרירים ושלד.

תרגילי תיקון לשיפור היציבה ודפוסי התנועה.

רפואה סביבתית:

זיהוי והימנעות מרעלנים ואלרגנים סביבתיים.

המלצות לשיפור איכות האוויר בתוך הבית והפחתת החשיפה לחומרים מזיקים.

טיפולי רפואה פונקציונלית הם אינדיבידואליים ביותר ומבוססים על הערכה יסודית של ההיסטוריה הבריאותית הייחודית של המטופל, הגנטיקה ומצב הבריאות הנוכחי של המטופל.

מטפל מיומן ברפואה פונקציונאלית יעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם המטופל כדי ליצור תוכנית טיפול מותאמת אישית שתענה על צרכיו ומטרותיו הספציפיות.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן