האם אנחנו זקוקים למנהלים או למנהיגים ואולי גם וגם?

בעידן שבו השינוי הוא הקבוע היחיד, הדרישה למנהיגות חזקה ומשפיעה היא קריטית יותר מתמיד

מרבית המנהלים הבכירים או מנהלי חברות נתפסים כמנהיגים, אבל "מנהיגות" אינה תפקיד, כוח, או מתן רשות להנהיג. תכונות המנהיגות כוללות בין השאר: הבנה עמוקה של טבע האדם, רגישות לצרכים וגם לרגשות של אנשים, ויכולת להתמודד עם לחץ וחוסר ודאות.

מנהיג טוב מצליח לגרום לעובדים תחתיו להאמין בחזון משותף ולהתמקד במטרה עליונה, שהיא הרבה מעל ומעבר לניהול היומיומי.

לעיתים, דמות המנהיג מתוארת כבעלת כריזמה מרשימה, אך מנהיגים כמו מהאטמה גנדי מוכיחים שמנהיגות אמיתית אינה תלויה בדיבור דרמטי או בהופעה מרהיבה. גנדי הוביל מיליונים אל השגת עצמאות, באמצעות דיבור בגובה העיניים שאינו מתלהם. באמצעות מעשיו הפך למנהיג רוחני וסמל לעקביות ולמחויבות אידיאולוגית.

לאורך שלושה עשורים, בתפקידי כמנהלת, הבנתי שעליי להנהיג ולא לנהל ושהשינוי הזה דורש ממני ללמוד ולאמץ כישורי מנהיגות שונים; כאשר מתמידים בגישה זו, העובדים מרגישים שהמנהיג נוכח באמת ולא רק "מנהל" אותם. פעם אמרה לי אשת שיווק של 'ביתילי', שמה שיפה אצלי זה שאני עושה את מה שאני דורשת מהעובדים – "יאה עושה יאה מקיים", או כמו שאומרים באנגלית "He walks the talk".

מחקרים מראים שהעובדים של היום מחפשים משמעות ולא רק משכורות ותנאים טובים –

מנהל שהוא גם מנהיג יכול לספק צורך זה ולגרום לעובדיו להרגיש שייכות למקום עבודתם. כשהעובדים מחוברים לחזון הארגון ולמטרותיו, כאשר הם מבינים ומסכימים עם הדרך, הם מרגישים מחויבים למקום העבודה – ולמחויבות הזו אין תחליף.

בעולם המודרני, שבו השינוי הוא דינמי כל כך, היכולת להיות יצירתי, רגיש לזולת ומסור, חשובה יותר מהיכולת לנהל, לפקח ולבקר. העובדים ואף השותפים זקוקים למנהל/מנהיג שישתף אותם בחזון, ויגרום להם להרגיש שהם חלק ממשהו גדול יותר.

חשיבות שילוב התכונות בין מנהיג ומנהל

העובדים זקוקים למנהלים שיודעים להעצים, ללמד ולהדריך. מנהל טוב הוא זה שמסוגל להשפיע לחיוב על אחרים. זהו סוג המנהיגות שהעולם זקוק לו היום, יותר מאי פעם. כאשר מנהיג יודע לנהל, הארגון יכול להתמודד עם שינויים ואתגרים בצורה גמישה ומותאמת למצב, תוך שמירה על המוטיבציה של העובדים.

מנהלים עם כישורי מנהיגות יכולים ליישם את חזון החברה בצורה יעילה יותר, משום שהם רואים את התמונה הגדולה ויודעים כיצד ליישם אותה בפועל. מנהיגים עם כישורי ניהול יודעים כיצד לתרגם חזון למטלות יומיומיות שמבטיחות השגת תוצאות.

עובדים שרואים כיצד המנהלים שלהם מקפידים להמשיך ללמוד ולהתפתח, מקבלים מוטיבציה להתפתחות עצמית ולהשקעה בכישורים חדשים. השילוב של ניהול ומנהיגות יוצר תרבות ארגונית של למידה ושאיפה למצוינות.

יש אין ספור דוגמאות למנהיגים/מנהלים שהובילו להגשמת חזון החברה:

 

  1. סטיב ג'ובס– מייסד חברת Apple. ג'ובס לא היה רק מנהל ברמה הטכנית או העסקית, אלא גם מנהיג בעל חזון ששינה תעשיות שלמות עם פיתוח מוצרים כמו ה-iPhone וה-iPad.
  2. אינדרה נויי – לשעבר מנכ"לית פפסיקו (יצרנית המשקה פפסי). נויי הדגימה מנהיגות על ידי קידום אסטרטגיה של גיוון מוצרים ושימת דגש על בריאות ואחריות חברתית, מה שהביא לשינוי בתדמית ובפרקטיקות של החברה.
  3. סאטיה נאדלה – מנכ"ל Microsoft. נאדלה הצליח לשנות את תרבות החברה ולהוביל טרנספורמציה דיגיטלית על ידי קידום חדשנות ועבודת צוות, ובכך הפך למנהיג שהשפיע מאוד על עובדיו.
  4. שריל סנדברג– לשעבר סמנכ"לית התפעול של Facebook (מטא). סנדברג נחשבת למנהיגה בתחום זכויות נשים בעסקים. היא פעלה לקידום נשים במגזר הטכנולוגי וליצירת שיח פתוח על איזון בין עבודה לחיים.
  5. אלון מאסק – מייסד ומנכ"ל Tesla ו-SpaceX. מאסק הציג דוגמה של מנהיגות בעולם העסקים על ידי חדשנות, קידום טכנולוגיות מתקדמות ויצירת שינוי גדול בתחומים כמו תחבורה וחקר החלל.

 

כל אחד מהמנהיגים/מנהלים אלו הראה כיצד אפשר לשלב בין תפקיד הניהול לבין ההשפעה והחזון של מנהיג חזק, ובכך להוביל להצלחות משמעותיות.

המנהיגות נמצאת בכל אחד ואחת מאיתנו. כולנו יכולים להיות מנהיגים בתחומינו, גם בלי תפקיד הניהול הפורמלי. האתגר שהוא לגלות את המנהיגות האישית שלכם ולהביאה לידי ביטוי בסביבה הקרובה – בעבודה, בקהילה ואפילו במעגל החברתי והמשפחתי.

הצעד הראשון הוא זיהוי הכישורים והתשוקות. שאלו את עצמכם: מה התחום שבו אני מרגיש/ה הכי בנוח להביע דעה, להנחות אחרים או להוביל פרויקט?

התשובה לשאלה זו תסייע לכם לזהות את התחום שבו נמצאת המנהיגות שלכם.

פיתוח כישורי מנהיגות:

  1. למידת כישורי תקשורת טובים חיונית לכל מנהיג. זה כולל לדעת להקשיב, לשאול שאלות ממוקדות ולהעביר מסרים ברורים ומדויקים.
  2. פיתוח היכולת לראות את התמונה הגדולה ולחשוב על פתרונות יצירתיים לבעיות. מנהיג טוב יודע להוביל אחרים למטרה שהוא רואה באופק.
  3. מנהיגים טובים משפיעים על הסביבה שלהם ומעוררים השראה בקרב חבריהם ועמיתיהם. חשוב להיות דוגמה אישית חיובית ולהראות מחויבות לערכים שאתם מייצגים.

המנהיגות בסביבה הקרובה:

  1. בעבודה, אל תחכו לאישור פורמלי כדי להוביל יוזמה. זהו הרגע להציע פתרונות חדשים, לשפר תהליכים או לקדם פרויקטים שאתם מאמינים בהם.
  2. בקהילה, נסו להיות פעילים בנושאים חברתיים או סביבתיים שחשובים לכם. גם במרחב הציבורי אפשר להוביל ע"י התמודדות עם נושאים חשובים ומרכזיים בקהילה.
  3. בחיים האישיים, השתמשו בהשפעתכם לעודד ולתמוך בחברים ובני משפחה. מנהיגות פירושה גם להיות שם לאחרים, להעניק עצה טובה ולתמוך.

 

כל אדם יכול להפוך למנהיג. פוטנציאל המנהיגות שבכל אחד ואחת מאיתנו מתחיל ברצון להשפיע ולהוביל שינוי, וממשיך במעשים שמממשים את הפוטנציאל הזה… וגם – "מנהיגות מגיעה מתוך אמפתיה, היא היכולת להתחבר לאנשים מתוך המטרה לעורר בהם השראה ולהעצים את החיים שלהם". אופרה ווינפרי.

 

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן