להתחיל עם ה"למה?" – דרך ליצירת ערך אמיתי בעסקים ולהובלת שינוי

האם אי פעם עצרתם לשאול את עצמכם למה אתם עושים את מה שאתם עושים? או שאולי נסחפתם עם החיים עצמם?

עוד לפני שלמדתי על חשיבות של ההבנה "למה" אני עושה את מה שאני עושה, משהו בתוכי הבין שאני רוצה ובוחרת להשקיע את כל מרצי ביצירת פלטפורמות תוכן שמחברות בין אנשי מקצוע – אדריכלים, מעצבים ואנשי בנייה – לבין הציבור הרחב והחברות המקצועיות.

במהלך 30 השנה שעברו מאז שהקמתי את קבוצת בית ונוי, היו לי הזדמנויות רבות לפנות לכיוונים אחרים שיכלו להניב הכנסה משמעותית. היו לי הזדמנויות רבות למנף את הידע ואת הכישורים שלי  לעסק רווחי מאוד. אבל בחרתי אחרת – בחרתי לפתח את התוכן המקצועי ביותר בתחום האדריכלות ועיצוב הפנים.

הבחירה הזו נבעה מתוך ה"למה" האישי שלי. התשובה שלי לשאלה זו היא: "כי אני רוצה  להנגיש את תחום העיצוב והאדריכלות לכולם, לספק תוכן איכותי ומעורר השראה בכנסים ובפלטפורמות השונות של קבוצת בית ונוי, וכתוצאה מכך לעודד יצירת מרחבים איכותיים וטובים יותר."

החזון שלי היה ועודנו לחבר בין עבודתם של האדריכלים והמעצבים לבין חיי היומיום של האנשים, ולהראות כיצד החלטות עיצוביות משפיעות על הדרך שבה אנו חיים, נעים ומרגישים במרחבים שסביבנו.

בספרו "להתחיל עם הלמה" הסופר סיימון אוליבר סינק טוען ש"למה" היא השאלה החשובה ביותר שכולנו צריכים לשאול, והיא זו שמניעה הצלחה אמיתית – גם בעסקים וגם בחיים האישיים.

הכוח שבשאלה "למה?"

כולנו רוצים להצליח, אבל מהו שביל הזהב? לטענת סינק אם אנחנו באמת מבינים "למה" אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, ההבנה הזו תעניק לנו כיוון ברור, תעזור לנו להגדיר מטרות גדולות יותר ואף להעניק השראה לאנשים סביבנו.

אפשר לומר ששאלת ה"למה" היא שאלה אישית מהותית שעוזרת לנו לנוע קדימה על אף המכשולים.

מודל מעגל הזהב: למה? איך? ומה?

סינק מציג את מודל "מעגל הזהב", שמסביר איך ארגונים ומנהיגים מצליחים באמת. המעגל הזה מורכב משלושה חלקים:

  1. למה – הסיבה לקיומנו.
  2. איך – הדרך שבה אנחנו עושים את הדברים.
  3. מה – המוצרים או השירותים שאנו מספקים.

הטעות הנפוצה של יזמים ובעלי עסקים היא להתחיל ב-"מה" במקום ב-"למה". כשמתחילים ב"למה", אפשר לתת ערך ובאמצעותו ליצור חיבור חזק יותר עם אנשים.

מנהיגים מעוררי השראה מתחילים מה-"למה" וממשיכים אל ה"מה" – גם בפיתוח המוצרים וגם במכירתם לקהל היעד. המסרים שלהם מתחילים תמיד עם המטרה או האמונה שלהם, והמוצרים והשירותים שהם מציעים משמשים הוכחה לאותה אמונה או מטרה.

כדי לקיים את מעגל הזהב, לא מספיק להגדיר את ה"למה" בצורה נקודתית – מעגל הזהב דורש תחזוקה שוטפת:

– לדאוג שה-"למה" תמיד יהיה בהיר וברור לכולם.

– לוודא שכל מי שקשור לעסק פועל לפי אותם עקרונות מנחים של ה"איך".

– לשמור על עקביות בכל מה שהעסק מייצר או מפרסם, כך שהכול הוא בעצם ההוכחה של ה-"למה".

סינק כותב בספרו: "דמיינו שכל ארגון היה מתחיל עם ה'למה'. ההחלטות היו פשוטות יותר, הנאמנויות עמוקות יותר, והאמון היה הופך לנורמה. אם המנהיגים שלנו היו מקפידים להתחיל עם ה'למה', האופטימיות הייתה מושלמת בעולם והחדשנות הייתה משגשגת."

יצירת ערך ומשמעות בעסקים

התחלה עם ה"למה" עוזרת לעסקים להגדיר מה באמת חשוב להם ומה הם רוצים להשיג. לא מדובר רק על הרווח הכספי, אלא גם על הערך שהם יוצרים עבור העובדים ועבור הלקוחות. חברות שמתחילות עם ה"למה" מצליחות ליצור תחושת משמעות ולבנות מערכות יחסים ארוכות טווח עם העובדים ועם הלקוחות שלהן.

סינק אומר: "מה אם בפעם הבאה כששואלים אותנו מי המתחרים העיקריים שלנו, נשיב 'אין לי מושג'? כשישאלו 'במה אתם יותר טובים מהמתחרים?' נגיד 'אנחנו לא טובים מהם בכל דבר'. כשישאלו 'אז למה לקנות דווקא ממך?', נשיב בביטחון: 'כי העבודה שאנחנו עושים היום טובה יותר מהעבודה שעשינו לפני חצי שנה, והעבודה שנעשה בעוד חצי שנה תהיה טובה יותר ממה שאנחנו עושים  היום. אנחנו באים לעבודה כדי לעורר השראה. לעשות את הדברים שמעוררים בנו השראה.

האם אנחנו טובים יותר מהמתחרים שלנו?

אם אתה מאמין במה שאנחנו מאמינים בו ואתה מאמין שהדברים שאנחנו עושים יכולים לעזור לך, אז אנחנו טובים יותר. אם אתה לא מאמין במה שאנחנו מאמינים בו ואתה לא מאמין שהדברים שאנחנו עושים יכול לעזור לך אז אנחנו לא טובים יותר. היעד שלנו הוא למצוא לקוחות שמאמינים במה שאנחנו מאמינים בו, ולעבוד יחד כדי שכולנו נוכל להצליח."

כמעט לכל מוצר ושירות יש היום אלטרנטיבה במחיר דומה, באיכות דומה ובשירות דומה. עסק שלא יודע למה לקוחות קונים אצלו לא יצליח ליצור נאמנות.

ההבדל בין השראה למוטיבציה

גם בשאלת ה-"למה?" חשוב להבדיל בין השראה למוטיבציה. מוטיבציה היא כוח חיצוני שמניע אותנו לזמן קצר, ואילו השראה מגיעה מבפנים ויוצרת שינוי לטווח ארוך. מנהיגים שיוצרים השראה גורמים לאנשים לפעול מתוך תחושת ערך ומשמעות. הם לא רק אומרים מה לעשות, אלא מסבירים למה זה חשוב, ויוצרים תחושה שכולם חלק ממשהו גדול יותר.

הנרי פורד אמר פעם: "אם אתה חושב שאתה יכול, או חושב שאתה לא יכול, אתה צודק." פורד היה דוגמה למנהיג שידע כיצד לחשוב מתוך ה-"למה?" ובאמצעות כך הוא שינה את האופן שבו עובדת התעשייה.

ה"למה" כמנוע לצמיחה אישית ומקצועית

כשאנחנו מבינים "למה" אנחנו פועלים – אם זה בעבודה, בחיים האישיים או בלימודים – יש לנו כיוון ברור יותר. הצמיחה האישית שלנו הופכת למשמעותית יותר, משום שאנחנו פועלים מתוך מוטיבציה פנימית ולא רק מתוך רצון חיצוני להרוויח כסף או להשיג מעמד.

לקוחות בוחרים בחברות שמתחילות עם ה-"למה"

היום לקוחות מחפשים יותר ממוצר או שירות – הם רוצים להתחבר לערכים של החברה. חברות שמצליחות לשתף את ה"למה" שלהן בצורה ברורה, יוצרות קשר עמוק יותר עם לקוחותיהן. ברגע שלקוח מרגיש שהוא תומך במשהו עם משמעות עמוקה יותר, הוא הופך להיות לקוח נאמן ולא רק קונה חד פעמי.

איך מבטאים את ה-"למה" של העסק?

לא מספיק לדעת את ה"למה", צריך גם לדעת איך להעביר אותו לאחרים. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי סיפור. סיפור שמסביר למה החברה קיימת, מה הדחף שהניע להיווסדה, ואיך היא מייצרת שינוי. ככל שהסיפור הזה ברור ומשכנע יותר, כך יותר אנשים יתחברו אליו וירצו להיות חלק ממנו.

כאשר השאלה "למה?" נמצאת במרכז של כל מה שאנחנו עושים, אנחנו זוכים לכוח להוביל שינוי. זה נכון לא רק בעסקים אלא גם בחיים האישיים. על ידי חיבור לערכים ולמטרות הגדולות שלנו, אנחנו יכולים לייצר השפעה חיובית על האנשים סביבנו, וליצור תרבות שמקדמת משמעות, ערכים והצלחה לטווח הארוך.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן