נפלאות התבונה

כדי להיות בריאים, מאושרים, מרוכזים ויצירתיים, אנחנו חייבים לשמור טוב, טוב על בריאות המוח שלנו.

הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על המוח, האיבר המורכב ביותר בעולם – מעבדת הפלאים שבראשינו. 

  • אף על פי שהמוח שוקל רק 1,400  גרם ומהווה שני אחוזים ממשקל הגוף, השפעתו על כל פעילות שלנו – חשיבה, רגש, תפקוד – היא מכרעת. במוח קיימים יותר מ– 10 מיליארד נוירונים, בכמות המשתווה למספר הכוכבים בגלקסיית שביל החלב.
  • המוח האנושי מכיל כ-86 מיליארד נוירונים. נוירונים אלה מחוברים זה לזה ברשת מורכבת המאפשרת תקשורת ועיבוד בתוך המוח. כל נוירון יוצר אלפי חיבורים לנוירונים אחרים, וכתוצאה מכך מוערך בכ-100 טריליון סינפסות (נקודות חיבור) במוח. הרשת העצומה הזו היא שעומדת בבסיס היכולות הקוגניטיביות שלנו.
  • למוח יש גמישות גדולה במיוחד, מה שאומר שהוא יכול לארגן את עצמו מחדש על ידי יצירת קשרים עצביים חדשים לאורך החיים. יכולת זו מאפשרת למוח להתאושש מפציעה ולהסתגל למצבים חדשים או לשינויים בסביבה.
  • אף על פי שהמוח מהווה רק כ-2% ממשקל הגוף, הוא צורך כ-20% מהאנרגיה של הגוף שלנו. דרישה גבוהה זו לאנרגיה נחוצה לשמירה על בריאותם של הנוירונים ועל התקשורת ביניהם.
  • המוח גם רעב מאוד לחמצן, הוא צורך כ-20% מכלל אספקת החמצן של הגוף.
  • המוח מייצר דחפים חשמליים הנעים באופן קצבי בדפוסים ברורים המכונים גלי מוח. גלים אלו קשורים למצבי תודעה שונים, כמו: ערות, רגיעה ושינה עמוקה.
  • אין פרופורציה בין גודל המוח לבין אינטליגנציה. לדוגמה, המוח של 'לווייתן זרע' גדול בהרבה מהמוח האנושי, אך אין זה מעיד על אינטליגנציה גבוהה יותר בהשוואה למוח האנושי.
  • השנים הראשונות לחיים הן קריטיות להתפתחות המוח. בתקופה זו, מבנה המוח ויכולת התפקוד שלו מושפעים מאוד מחוויות ומגורמים סביבתיים.
  • חלק גדול מהפעילות של המוח שלנו הוא לא מודע. המוח מעבד מידע ללא הרף – גם כשאיננו חושבים עליו באופן פעיל.
  • למוח האנושי יש יכולת מדהימה ללמידה ולזיכרון. הוא יכול לאחסן כמות עצומה של מידע, ועם למידה מתמשכת, הוא ממשיך לגדול מבחינת קיבולת הידע שלו.

מכל העובדות האלו יוצאת מסקנה אחת ברורה – כאשר המוח שלנו פועל היטב, הוא החבר הכי טוב שיכול להיות לנו, אבל כאשר המוח שלנו בצרות, הוא עלול לבגוד בנו. 

בריאות המוח חיונית לכל ההיבטים הנוגעים לאיכות החיים שלנו. ובכל רגע נתון, טיב היחסים שלנו עם הסביבה נקבע על ידי התפקודים המוחיים שלנו. כאשר המוח שלנו עובד היטב, אנו נוטים להיות יעילים, הגיוניים, יצירתיים ומלאי אנרגיה. לעומת זאת, כאשר המוח שלנו בצרות, אנו עלולים לסבול מדיכאון, חרדה, בעיות במקום העבודה, אימפולסיביות, כעסים, חוסר גמישות קשיי זיכרון, בעיות ביחסים בינאישיים ועוד.

פגיעה במוח לעומת שמירה על בריאותו 

כאמור היתרונות שהמוח מעניק לנו הם נפלאים אך אינם אין סופיים. המוח, בהיותו מרכז השליטה בגוף, הוא רגיש ביותר ועלול להיפגע בכמה דרכים, לרבות באמצעות תזונה לקויה, מתח כרוני, חוסר שינה וחשיפה לחומרים רעילים (כולל: עישון, אלכוהול וסמים). 

חסרים תזונתיים: המוח דורש מגוון רכיבים תזונתיים כדי לתפקד כראוי. מחסור בוויטמינים ובמינרלים מסוימים, כגון ויטמיני B, ויטמין D, חומצות שומן אומגה 3 ונוגדי חמצון, עלול לפגוע בתפקוד המוח. לדוגמה, מחסור ב-B12 יכול להוביל לאובדן זיכרון ולירידה קוגניטיבית.

שימוש לרעה באלכוהול וסמים: שימוש בסמים עלול להיות בעל השפעות מזיקות על המוח. אלכוהול, למשל, יכול לפגוע בתאי המוח ולשבש את התקשורת העצבית. תרופות מסוימות יכולות לשנות את הכימיה של המוח ולהוביל להתמכרות, דיכאון או הפרעות חרדה.

רעלנים סביבתיים: חשיפה למתכות כבדות (כמו עופרת וכספית) ורעלים סביבתיים אחרים עלולה להשפיע לרעה על בריאות המוח. רעלים אלו עלולים לגרום לבעיות נוירולוגיות ולפגוע בתפקוד הקוגניטיבי.

מתח כרוני: מתח לטווח ארוך עלול להוביל לרמות גבוהות של קורטיזול (הורמון לחץ) שעלול לפגוע בתפקוד המוח. מתח כרוני קשור לירידה בזיכרון, ירידה בנפח המוח באזורים מסוימים, וסיכון מוגבר להפרעות נפשיות.

חוסר שינה: מחסור עקבי בשינה עלול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי, בזיכרון ובמצב הרוח. עם הזמן, חוסר שינה עלול להוביל לבעיות בריאותיות חמורות יותר במוח, כולל סיכון גבוה יותר למחלות ניווניות.

אורח חיים בישיבה: חוסר פעילות גופנית עלול להפחית את זרימת הדם למוח ולפגוע ביכולות הקוגניטיביות. פעילות גופנית סדירה היא חיונית לשמירה על בריאות המוח הטובה.

תזונה לקויה: אכילה של סוכר מזוקק ושומנים לא בריאים, עלולה להשפיע לרעה על בריאות המוח. הוכח שמזונות אלו קשורים לדלקות ולנזק חמצוני, שעלולים לפגוע בתאי המוח.

עישון: עישון לא רק משפיע על הריאות אלא גם פוגע במוח. העישון יכול להוביל להפחתה בנפח המוח, לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי ולהגביר את הסיכון לשבץ ולדמנציה.

חיים של 'התעללות' במוח גובים מחיר יקר וגוזלים מאיתנו שנים של תפקוד מוחי תקין ובריא. הבשורה הטובה היא שאפשר לאזן ולשכלל את תפקודי המוח, לשלוט בחיים בצורה טובה יותר, לשמור על בריאות המוח שלנו לאורח כל השנים. הגנה על המוח כרוכה בגישה הוליסטית, הכוללת שמירה על תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, הימנעות מחומרים מזיקים, הקפדה על שינה מספקת וניהול סטרס בצורה יעילה.

תלחצו על הלינק ותגלו כיצד בעזרת כמה צעדים פשוטים תוכלו לשמור על המוח שלכם!

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן