להיות פרואקטיבי – המפתח להצלחה ביזמות ובכל תחום בחיים

במציאות העסקית המודרנית ההצלחה נשענת על יכולות רבות ומגוונות, אך יש שתי תכונות מרכזיות שמובילות ישירות אליה – פרואקטיביות ופרודוקטיביות. אומנם שתי הגישות הללו נתפסות כשני הצדדים של אותה מטבע, אך למעשה יש ביניהן הבדלים משמעותיים שכל יזם, איש עסקים וגם השכירים חייבים להכיר ולהבין.

במהלך 30 שנות הניהול העסקי שלי וגם כאשר עבדתי כשכירה, תמיד ניסיתי לראות את הדברים בצורה רחבה ועמוקה יותר. הבנתי שהמטרות והיעדים – שאני קובעת או אלו שנוחתים מלמעלה – אינם מספיקים. אני זו שצריכה לחשוב על האסטרטגיה וגם על הדרך הנכונה ביותר להוציאה לפועל.

כשהייתי צעירה, הגישה הזו לעיתים לא התקבלה בברכה. אמרו שאני ראש גדול מדיי או שאני  Over Qualified  לתפקיד. היו פעמים שהרגשתי תסכול רב כי ידעתי שאני רוצה לשפר את מקום העבודה שלי, אך מעולם לא הקטנתי ראש. האמנתי בכל ליבי שאני יכולה לעזור לעצמי ולאחרים ולכן התמדתי בדרך הפרואקטיבית.

היום, לאחר שנים של ניסיון, אני עדיין מחזיקה באותה האמונה – פרואקטיביות היא המפתח להצלחה. כמעסיקה אני מעודדת את העובדים שלי לחשוב בגדול ולהביא רעיונות משלהם לשיפור התפקיד. אני מאמינה שזו הדרך הכי נכונה לפתח צוותים חזקים ויצירתיים, וליצור סביבת עבודה שבה כל אחד מרגיש שיש לו חלק משמעותי בהצלחת החברה.

בעיניי, מאז ומעולם "בית ונוי" היא מקום שמספק פלטפורמות תוכן רבות לקהילה המקצועית ולחברות המסחריות בתחום העיצוב והאדריכלות. לאורך כל הדרך חשבתי, ואני עדיין חושבת, כיצד אני יכולה לחבר בין החברות המסחריות לבין האדריכלים, המעצבים ושאר אנשי המקצוע בתחום, באופן שיביא ערך לשני הצדדים. מכאן נולדו הרעיונות לתכנים ייחודים לקבוצת בית ונוי, לצד חשיבה יומיומית כיצד להוציא לפועל את הרעיונות האלו. ובמילים אחרות פרואקטיביות לצד פרודוקטיביות.

בפוסט הזה, אנסה להסביר לכם את שני המושגים האלו כפי שאני מבינה ומיישמת אותם בעסקים ובחיי היום יום שלי:

פרואקטיביות

פרואקטיביות היא גישה לחיים ולעסקים המתמקדת בפעולה יזומה. אנשים פרואקטיביים אינם מחכים שההזדמנויות ידפקו על דלתם, אלא מחפשים אותן באופן פעיל. בנוסף, הם מזהים בעיות פוטנציאליות לפני שהן מתרחשות ופועלים כדי למנוע אותן.

בחיים האישיים פרואקטיביות יכולה להביא להשגת יעדים חשובים, לשיפור מערכות היחסים ולהגברת שביעות הרצון הכללית מהחיים. על פי רוב אנשים פרואקטיביים מרגישים יותר שליטה על חייהם ומסוגלים להתמודד עם אתגרים בצורה יעילה יותר.

אנשים פרואקטיביים הם חזקים יותר, משפיעים יותר, ברורים יותר ובוגרים יותר. הם מבצעים פחות טעויות בחייהם משום שהם ממוקדים ועקביים בדרך שבה בחרו ללכת.

החשיבה הפרואקטיביות מסייעת גם בזיהוי הזדמנויות וגם בהגבה מהירה ויעילה לשינויים (ובמציאות של היום השינויים הם תכופים יותר ויותר). מדובר בשילוב מאוזן בין תכנון לטווח ארוך, לבין זיהוי אתגרים והתמודדות איתם לפני שהם הופכים לבעיות קריטיות.

כלים וטכניקות לפרואקטיביות:

אחת מהשיטות שעזרו לי לפתח את הפרואקטיביות היא שימוש בניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים). לאחר הניתוח הזה, אני יכולה לקבוע מטרות ברורות יותר וליישם אותן בתוכניות פעולה מסודרות.

במקביל לתוכנית הפעולה, שלה אני מקדישה שעות רבות, אני מקפידה להיות מעורה בכל מה שקורה בתחום שלי, ולפתוח את העיניים ואת האוזניים להזדמנויות מיוחדות.

והנה שתי דוגמאות לפרודוקטיביות שהביאה להצלחה גדולה:

סטיב ג'ובס, מייסד אפל, ידוע כמי שהביא את החברה לגבהים חדשים באמצעות הגישה הפרואקטיבית. כאשר ג'ובס חזר לאפל ב-1997, החברה הייתה במצב קשה. הוא זיהה את הפוטנציאל הטמון בממשק משתמש פשוט ואינטואיטיבי והוביל את פיתוח ה-iMac ,iPod ,iPhone ו-iPad. ג'ובס לא חיכה שהשוק יגיד לו מה צריך, אלא חיפש, באופן פעיל, אחר דרכים וטכנולוגיות חדשות לשיפור המוצרים.

במקביל, הוא היה פרודוקטיבי מאוד בניהול הזמן והמשאבים שלו, מוודא שכל מוצר שהחברה משחררת יהיה באיכות גבוהה ויענה על צרכי המשתמשים. השילוב הזה הביא את אפל להצלחה פנומנלית והפך אותה לאחת החברות הגדולות והמשפיעות בעולם.

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, היא דוגמה מצוינת לפרואקטיביות ופרודוקטיביות בעסקים. כאשר סנדברג הצטרפה לפייסבוק ב-2008, החברה כבר הייתה על המסלול להצלחה, אך סנדברג זיהתה הזדמנויות להרחיב את מקורות ההכנסה של החברה. היא פיתחה את מערכת הפרסום של פייסבוק והובילה את החברה להתמקד במוניטיזציה של המשתמשים. הפרואקטיביות שלה הביאה לשינויים אסטרטגיים חשובים, בעוד שהפרודוקטיביות שלה בניהול הפרויקטים והמשאבים הבטיחה שהשינויים יבוצעו ביעילות ובזמן.

פרודוקטיביות

מבחינתי ההגדרה הקולעת ביותר לפרודוקטיביות היא היכולת לבצע משימות שונות בצורה יעילה ומוצלחת, תוך שימוש אופטימלי בזמן ובמשאבים. פרודוקטיביות מתמקדת בהשגת התוצאות הטובות ביותר במינימום זמן ומאמץ.

החשיבה הפרודוקטיבית עוזרת לי לנצל את המשאבים שברשותי בדרך הטובה ביותר – במיוחד את משאב הזמן שהוא היקר מכולם. אנשים פרודוקטיביים מצליחים לשפר את ביצועיהם, להגדיל את התפוקה ולהגיע לתוצאות מרשימות יותר.

עם השנים גיליתי שככל שאני פרודוקטיבית יותר, כך הלחץ והשחיקה קטנים… כמובן שמדובר במסע בלתי נגמר, שבו אני לומדת על עצמי ומשתדלת להשתפר תוך כדי תנועה. כיום כדי להיות פרודוקטיבית יותר, אני משתמשת באפליקציות לניהול זמן, אני רושמת לעצמי משימות יומיות, ובכל פעם מחדש בודקת ומשנה את סדרי העדיפויות שלי, בהתאם למצב הנוכחי.

כאמור, השילוב בין פרואקטיביות לפרודוקטיביות יכול ליצור סינרגיה חזקה בעסקים. להיות פרואקטיבי ופרודוקטיבי בו זמנית פירושו לזהות הזדמנויות ולנצל אותן בצורה היעילה ביותר. אני משתמשת בגישה הפרואקטיבית כדי לזהות נישה חדשה בתחום העסק שלי, ומשם אני לוקחת את הכלים הפרודוקטיביים כדי לפתח תוכנית פעולה ממוקדת ויעילה לחדירה לנישה זו.

כיצד גם אתם תוכלו להיות פרואקטיביים יותר:

ראשית הציבו מטרות אישיות. התחילו ממטרות שקשורות לערכים שלכם ולדרך שבה אתם רוצים לחיות. לאחר מכן המשיכו לקריירה וחפשו פרויקטים חדשים (כשכירים או כעצמאים) או דרכים לשיפור העבודה הנוכחית – כמובן בהתאם למטרות האישיות. זכרו, עובדים פרואקטיביים זוכים לקידום מהיר יותר ולשיפור במעמדם המקצועי. במקום העבודה הם זוכים להערכה רבה ונתפסים כנכס שחשוב לשמור עליו.

לאחר שהגעתם למסקנות בנוגע למטרות האישיות נסו להכין תוכנית פעולה, המחולקת לצעדים קטנים ונסו לפעול על פיה להשגת המטרות שהצבתם.

ואם אני יכולה לסכם – בפסקה אחת – אומר שלדעתי ומניסיוני פרואקטיביות ופרודוקטיביות הן שתי תכונות קריטיות להצלחה בעולם העסקי והאישי. בעוד שפרואקטיביות מתמקדת בחיפוש הזדמנויות ובפעולה יזומה, פרודוקטיביות מתמקדת בניהול זמן ומשאבים בצורה יעילה. השילוב בין השתיים יכול להביא להצלחה מרשימה.

במסע שלי, למדתי שפרואקטיביות ופרודוקטיביות הן לא רק גישה עסקית, אלא גם פילוסופיית חיים שמובילה להצלחה בכל תחום.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן