הבנת המציאות דרך תורת הקוונטים

לפני כ-15 שנה, השתתפתי בקורס שאחד מנושאיו המרכזיים היה תורת הקוונטים…

אני חייבת להודות שבאותה תקופה התקשיתי להבין את המחקרים שנעשו וגם את הקשר של תורת הקוונטים למציאות שלנו.

מאז קראתי ספרים רבים והקשבתי להרצאות מגוונות בניסיון להבין כיצד תורת הקוונטים קשורה לחיי היום יום שלנו.

הרבה שאלות העסיקו אותי – אך יותר מכולן הטרידה אותי השאלה הזו – האם יש באמת מציאות אחת או אולי מספר מציאויות? התשובה על השאלה הזו אינה פשוטה להבנה, בעיקר משום שהמוח האנושי מתקשה לעכל אותה.

רק הבנה עמוקה של תורת הקוונטים יכולה לעזור לנו להבין את המציאות ואף ליצור מציאות חדשה.

אז מהי תורת הקוונטים?

תורת הקוונטים עוסקת בעולם התת-אטומי, שבו אטומים וחלקיקים תת-אטומיים מתנהגים בדרכים שונות מאוד ממה שהיה ידוע לנו עד כה. האטום, שנחשב בעבר לחלקיק הקטן ביותר, מורכב בעצמו מחלקיקים קטנים עוד יותר כגון: אלקטרונים, פרוטונים, ונויטרונים – שהם בעצם חלקיקים קוונטיים.

"סופרפוזיציה" היא מצב שבו החלקיקים הקוונטיים נמצאים, בו זמנית, בכל מקום ובכל תצורה. הם יכולים להיות מהירים ואיטיים, להתנהג כמו חלקיקים וגם כמו גלים, ולהיות כאן ושם בעת ובעונה אחת. המדענים מכנים את מכניקת הקוונטים "פיזיקת המוזרויות" משום שבמכניקה הזו כל האפשרויות מתקיימות במקביל, עד לרגע שבו מתבצעת המדידה.

הניסוי המפורסם "החתול של שרדינגר"

אחד הניסויים המפורסמים בתורת הקוונטים הוא ניסוי החתול של שרדינגר. בניסוי זה, מניחים חתול בתוך תיבה אטומה עם קפסולה רדיואקטיבית. התיאוריה לניסוי היא: ישנה הסתברות של 50% שהקפסולה תתפרק ותהרוג את החתול וכמובן הסתברות של 50% שהיא לא תהרוג את החתול.

כל עוד התיבה סגורה, החתול נמצא במצב של סופרפוזיציה – גם חי וגם מת. רק כשפותחים את התיבה ומבצעים תצפית, המציאות "קורסת" לאחת משתי האפשרויות: חתול חי או חתול מת. הניסוי הזה בעצם מדגים איך התצפית משפיעה על התוצאה הקוונטית.

ההשפעה על תפיסת המציאות

אתם בטח שואלים כיצד תורת הקוונטים קשורה לחיים הפרטיים שלכם?

והתשובה היא שתורת הקוונטים מציעה דרך חדשה להבנת המציאות. לפי התיאוריה, כל האפשרויות קיימות בו זמנית ואנחנו, כצופים, משפיעים על המציאות על ידי ה"מדידה" שלנו. כלומר, המציאות שאנחנו חווים היא תוצאה של הדרך שאנחנו מסתכלים (מודדים) את החיים.

תודעה ובחירה

מהתאוריה עולה שהכול אפשרי וכל המציאויות קיימות מבחינת הפוטנציאל שלהן. הצופה, כלומר אנחנו, אחראיים  למדידה ולתוצאה. התודעה שלנו והבחירות שלנו מייצרות את המציאות שבה אנחנו חיים. אנחנו האחראיים הבלעדיים למציאות חיינו, בין אם אנחנו מודעים לכך ובין אם לא.

אין ספק שתורת הקוונטים מאתגרת את התפיסות הקלאסיות של זמן ומרחב ומציעה פרספקטיבות חדשות ומורכבות על טבע הקיום שלנו. אבל נראה לי שזה הכרחי שנשאל את עצמינו שאלות עמוקות על טיב המציאות, על תפקידנו כצופים ועל הקשר בין הבחירות שלנו לבין המציאות שאנחנו חווים. אני מאמינה שהבנה עמוקה של העקרונות הקוונטיים יכולה לפתוח דלתות חדשות להתפתחות אישית וליצירת מציאות חדשה.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן