הספר Hidden Genius מאת פולינה מרינובה פומפליאנו, עיתונאית וסופרת אמריקאית, מדגיש שגאונות אינה רק IQ גבוה, אלא היכולת לחשוב אחרת ולראות את מה שאחרים מפספסים. פומפליאנו טוענת שההבדל בין אנשים רגילים לגאונים טמון במודעות, בגישה ובנכונות לפתח את הפוטנציאל הטמון בהם.
לדברי פולינה, הסיפור האישי של אנשים שהגיעו להישגים יוצאי דופן מאפשר לנו ללמוד מהי "הגאונות הנסתרת" שלהם.
הם וגם אנחנו אנשים רגילים שהשכילו למנף את הקלפים שהחיים חילקו להם – גם אם בהתחלה הם נראו כגרועים במיוחד (ניסיון החיים האישי שלי הוכיח עד כמה זה נכון).
אפשר ללמוד המון מהניסיון האישי שלנו, וגם לקרוא ביוגרפיות וללמוד מהניסיון של אנשים "פשוטים" שהצליחו בגדול. בספרים ובהרצאות של אותם אנשים תוכלו לגלות את הכלים, השיטות וגם המחשבות שעזרו להם בדרך ל-HIDDEN GENIUS שהוא בעצם האקס פקטור שהופך סיפור פשוט לסיפור הצלחה.
להלן הנקודות המרכזיות מתוך ספרה המרתק שאני מאוד ממליצה לכם לקרוא:
- כל אדם נולד עם פוטנציאל גאונות ייחודי.
- הגאונות היא היכולת לזהות דפוסים ולפתור בעיות בדרך ייחודית.
- חשיבה יצירתית וחדשנית היא מיומנות שאפשר לפתח.
והנה כמה שיטות לפיתוח הגאונות הפנימית:
– לשים לב ולזהות את תחומי העניין הטבעיים שלכם.
– לפתח סקרנות אינטלקטואלית.
– ללמוד ללא הפסקה ולחקור לעומק.
– לצאת מאזור הנוחות.
– לתת לעצמכם הזדמנות להתמודד עם אתגרים מורכבים.
לאורך שנים, פולינה שמעה ואספה סיפורים של אנשים מצליחים: אומנים, אנשי עסקים, יזמים ועוד. המטרה שלה הייתה לגלות כיצד אותם אנשים שהגיעו להישגים אדירים הצליחו להתגבר על כישלונות, מגבלות וקשיים משמעותיים אחרים…
והתשובה שלה היא חד משמעית –
אנחנו צריכים לקחת פיקוד על החיים שלנו, לפתח זהות אותנטית ולשים לב שאנו מובילים את החיים ולא הם אותנו.
ובמילים אחרות – עלינו להשתחרר מתוויות חברתיות ולהבין מי אנחנו.
להשקפתה של פומפליאנו, אנשים נוטים להסתכל על העולם דרך פילטרים של תוויות ותיוגים. כך אומנם החיים הופכים לפשוטים יותר – אך גם למצומצמים יותר. בעולם כזה עורכת דין לא יכולה להיות גם מורה ליוגה, ומנהלת בית חולים לא אמורה להעביר הרצאות בכנסים של חובבי פנטזיה.
האומנם?
בעידן של היום – דווקא עירוב הכישרונות הוא המפתח לייחודיות שמובילה להצלחה.
ואחרי שנשתחרר מהאמונות המגבילות נוכל לבחור בהתמודדות אקטיבית עם אי נוחות (בצעדים קטנים) אשר תוביל אותנו להגשמת החלום. כן, רצוי לשלב אי נוחות בחיים שלנו. ההימנעות מלהרגיש כאב ואי נוחות עלולה להפוך אתכם לפגיעים יותר, כשהחיים יכפו עליכם בעל כורחכם מצבים מורכבים… והמציאות כפי שכולנו יודעים כוללת גם מצבים כאלו.
והנה עוד כמה טיפים מהספר שיעזרו לכם:
לטפח מערכות יחסים המבוססות על אמון, כבוד הדדי ותקשורת פתוחה, כבסיס לקשרים משמעותיים שייפתחו אתכם גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית. כמו שאתם בוודאי יודעים הבסיס לכל מערכת יחסים בריאה היא האמונה באדם השני.
שפרו את היצירתיות שלכם באופן אקטיבי. חשיבה יצירתית היא במידה רבה שריר שאפשר לאמן ולחזק. למשל, כדי לתרגל חשיבה יצירתית אתם יכולים לכתוב בכוונה עם היד החלשה (כדי לעבוד על שבירת דפוסי חשיבה) לנסות לפתור תשבצי היגיון או ללמוד דברים שמסקרנים אתכם.
והכי חשוב – הפסיקו לספר את סיפור חייכם בדרך שמפחיתה מהעוצמה האישית שלכם. עלינו לשאול את עצמנו מי באמת מנהל את סיפור חיינו והאם אנחנו פועלים לפי הערכים שלנו. לדוגמה, אנשים רבים אוהבים מאוד את העבודה שלהם, אבל כשהם חושבים עליה בעיניים של אנשים אחרים הם מרגישים שהיא לא מוצלחת מספיק – מה שפעמים רבות גורם להם לחפש מקצוע אחר שהוא פחות מתאים להם, במקום לפתח את האהבה הפרטית שלהם ולנסוק לגבהים חדשים.
לסיכום הספר של פומפליאנו – המפתח להצלחה הוא שילוב של הקשבה לעצמכם, נכונות להתמודד עם אתגרים ופיתוח מתמיד של יכולות.
שילוב הגישות – המפתח להתפתחות אישית
כאשר משלבים את התיאוריות של הנדריקס ופומפליאנו, מתקבלת מתודולוגיה שלמה ומקיפה לפיתוח הגאונות האישית. כך לדעתי שתי הגישות משתלבות ומשלימות זו את זו:
זיהוי והגדרה:
- מודל ארבעת האזורים של הנדריקס מספק מסגרת לזיהוי אזור הגאונות.
- כלי הדיאגנוסטיקה של פומפליאנו עוזרים לאתר את הכישורים הייחודיים.
שילוב הגישות עם דוגמאות מעשיות:
- יומן מעקב משולב:
– תיעוד רגעי זרימה: "היום בין 14:00 ל-16:00 עבדתי על פרויקט עיצוב. הזמן עף, הרגשתי מחובר ויצירתי במיוחד."
– מיפוי דפוסים: "שמתי לב שאני במיטבי כשאני עובד בשעות הבוקר המוקדמות, במיוחד בפרויקטים הדורשים חשיבה אנליטית."
– זיהוי חוזקות: "בישיבות צוות, אני מצליחה במיוחד בפתרון קונפליקטים ובמציאת פתרונות יצירתיים."
- תרגילי פיתוח יומיים:
– אתגר חשיבה: "היום ניסיתי לפתור בעיית תקשורת בצוות בדרך חדשה – במקום לשלוח מייל, הכנתי מצגת ויזואלית."
– יציאה מאזור נוחות: "התנדבתי להציג בפני 50 אנשים למרות החשש שלי מדיבור בפני קהל."
– פיתוח מיומנויות: "הקדשתי 30 דקות ללמידת טכניקת עריכה חדשה בפוטושופ."
- מדדי התקדמות:
– מעקב אזורי פעילות: "לפני חודש – 2 פרויקטים באזור המצוינות. היום – פרויקט ראשון באזור הגאונות."
– התפתחות יכולות: "השבוע השלמתי פרויקט עיצוב ב-3 שעות, לעומת 5 שעות לפני חודש."
– זיהוי הצלחות: "קיבלתי משוב חיובי על היוזמה החדשה שהצעתי בישיבת צוות."
- תכנון שבועי:
– הגדרת מטרות: "השבוע: לפתח 2 רעיונות חדשים לשיפור תהליכי עבודה."
– בחירת תרגילים: "יומיים של תרגילי חשיבה יצירתית, יומיים של פיתוח מיומנויות טכניות."
– הקצאת זמן: "08:00 עד 09:00 בכל בוקר מוקדש לפיתוח אישי."
- מעקב והערכה:
– טבלת מעקב: "יום | פעילות | תובנות | דירוג הצלחה (1-10)"
– משוב עצמי: "מה למדתי? מה אשנה? מה אשמר?"
– חגיגת הישגים: "השגתי יעד חודשי – הובלתי פרויקט באופן עצמאי."
השילוב הייחודי של תיאוריית אזור הגאונות של הנדריקס עם גישת הגאונות הנסתרת של פומפליאנו, מספק לנו מפת דרכים מקיפה לגילוי ופיתוח הפוטנציאל האישי שלנו. המסקנות המרכזיות מראות שגאונות אינה תכונה מולדת, אלא יכולת הניתנת לפיתוח דרך עבודה שיטתית ומודעת.
אצל כל אחד ואחת מאיתנו קיים פוטנציאל לגאונות. כולנו יכולים לצאת למסע של גילוי עצמי והתפתחות מקצועית. ההצלחה טמונה בשילוב של מודעות, התמדה ואמונה ביכולת שלנו להתפתח ולהגיע להישגים יוצאי דופן.
אני מזמינה אותכם להצטרף אליי למסע זה – לבחור כלי אחד מתוך אלו שהוצגו ולהתחיל ליישם אותו עוד היום. כל שינוי מתחיל בצעד אחד קטן, והמסע לגילוי הגאונות שלכם מתחיל כאן עכשיו.