על תפקידה של המודעות ביצירת שינויים

כדי לממש את הפוטנציאל שלנו, אנחנו צריכים להתחיל לנהל מערכת יחסים מודעת עם עצמינו.

מאיה אנג'לו אמרה: "אם אינך אוהב משהו, שנה אותו. אם לא ניתן לשנות אותו, שנה את גישתך כלפיו". מילים אלו מסכמות את עוצמת המודעות העצמית והלמידה ביצירת שינויים חיוביים בחיינו.

מודעות עצמית היא היכולת שלנו להסתכל על עצמינו כדרך קבע – על המחשבות, על הרגשות, על התגובות ועל דרך ההתנהלות שלנו.

המודעות העצמית האמפתית מאפשרת לנו להיות רגישים לעצמינו, כדי שנוכל להבין מדוע אנחנו מגיבים כפי שאנחנו מגיבים או ליתר דיוק כיצד המחשבות והרגשות שלנו גורמים לנו להגיב.

סוקרטס אמר: "דע את עצמך". והכוונה היא להכיר את כל הממדים המשפיעים עלינו: הפיזי, האנרגטי, הרגשי, והשכלי.

הכוונה שלי ב'להיות מודעים לעצמינו', היא היכולת לשאול את עצמינו שאלות, להטיל ספק גם במחשבות האוטומטיות שלנו, ולשלוט בתגובות.

הגישה לחיים היא המפתח, ואפשר לתרגל אותה, בכל שלב בחיים, ולשפר את עצמינו וכתוצאה מכך להתקרב עוד צעד לעבר התוצאות שאנחנו רוצים להשיג.

בקורס הקבלה שאני לומדת נאמר לנו שוב ושוב,  ההבדל המהותי בין בני האדם הוא גודל ועוצמת הרצון שלהם… כשאני מחברת בין המשפט של סוקרטס "דע את עצמך." למשפט של מיה אנג'לו, ולמסר מלימודי הקבלה, אני מבינה שאני עדיין לא יודעת הכול על עצמי, לכן אני נמצאת בתהליך למידה אינסופי ואני צריכה לגייס את כל הרצון שלי, כדי להמשיך להיות מודעת, כך שאוכל להבין אלו דברים בחיי אני יכולה לשנות ואלו דברים אינני יכולה (ותמיד ישנם כאלו).

מתוך הרצון לשנות את הדברים שאני יכולה, נולדת ה'עבודה' העצמית שלי שקשורה לשינוי הגישה.

המודעות שלנו תמיד עובדת – אפשר לקרוא לה ציפור הנפש שרוצה להשתחרר מהכלוב שבנינו לעצמינו מסיבות כאלו או אחרות. הכלוב הוא כלוב של מחשבות שפעמים רבות מסתירות את הרצון האמיתי.

אז יכול להיות שאתם מרגישים תחושה של חוסר סיפוק ואפילו רצון עז בשינוי – רק שאתם לא יודעים איזה שינוי אתם רוצים בדיוק.

ויכול להיות שאתם ברמה כזו של מודעות שאתם יודעים בדיוק מה השינוי שאתם רוצים לעשות, אבל המחשבות שלכם מספרות לכם, מדוע השינוי הזה אינו בר השגה – מצב כלכלי, חוסר בכישורים, חוסר ידע, שהשינוי יפגע באחרים, שהשינוי יפגע בכם, שתעשו את כל הדרך ובסוף תגלו שזה לא מה שרציתם…

אפשר לכתוב ספר שלם על כל המחשבות שמונעות מאיתנו לזוז…

אז ראשית באה המודעות – בנוגע למה שאתם באמת רוצים, ולאחר מכן יש את המודעות בנוגע למחשבות המגבילות, אשר מובילות להתנהגויות שפעם אחר פעם זורקות אותנו לאחור.

לא משנה באיזו שלב אתם נמצאים – שלב חוסר הסיפוק והרצון בשינוי, או השלב שבו אתם כבר יודעים איזה שינוי אתם רוצים ואולי אפילו כיצד להגיע לשם – המודעות המתמדת לעצמכם, ההתבוננות האמפתית, על התנהגויות, טריגרים ובעיקר על המחשבות המגבילות מאפשרת להבין את המניעים לפעולות (כולל הפעולות השליליות) ולשאת באחריות עליהן.

הדרך המודעות של שאילת שאלות, הטלת ספק ובהמשך שליטה בתגובות שלנו, מאפשרת לנו להתקדם, להתמודד עם אתגרים ולחוות התפתחות אישית ומקצועית מתמדת.

מערכות היחסים שלנו הן מורה נהדרת על עצמנו. הן משקפות את הטוב והרע, את הדברים שאנחנו מעולים בהם ואת הדברים שאנחנו צריכים לשפר. אם נקדיש זמן להסתכלות על מערכות היחסים שלנו בצורה מודעת, נוכל ללמוד הרבה על עצמנו, נוכל להבין מה חשוב לנו, מה אנחנו מחפשים בקשרים, וכיצד אנחנו מתנהגים ברגעים פחות טובים.

הלמידה הזו יכולה להיות מאתגרת, אבל היא גם מתגמלת. כאשר אנחנו מבינים את עצמנו טוב יותר, אנחנו יכולים ליצור מערכות יחסים טובות יותר… וגם לקחת את התובנות האלו לכל תחום אחר בחיינו.

אלברט איינשטיין אמר: "אי שפיות זה לעשות את אותן הפעולות שוב ושוב ולצפות לתוצאות אחרות".

האם זה לא מה שאנו עושים כל הזמן ואז מתפלאים שנשארנו עם אותן תוצאות שאנחנו לא אוהבים.

אין לנו ברירה אחרת אלא להתחיל לנהל מערכת יחסים עם עצמינו.

מערכת יחסים של אמפתיה לצד סקרנות.

מערכת יחסים שבמקום לכעוס על הכישלונות (שברתם דיאטה, צעקתם על הילד שלכם, פישלתם בראיון העבודה, לא הצלחתם לגייס משקיעים…)

אתם מתבוננים עליהם ממקום של סקרנות ומנסים לחשוב כיצד שינוי הגישה יכול להוביל לפעולה שונה ומשם לתוצאה חדשה.

השינויים יכולים להיות קטנים מאוד – לשתות כוס מים כשאתם מרגישים רעבים, במקום לקחת עוד עוגייה, ללכת לשטוף פנים לפני שאתם מדברים עם הילדים שלכם, ללמוד כיצד שפת הגוף יכולה לשפר את המצב שלכם בראיונות עבודה, ללמוד הכנת מצגות כדי לגייס משקיעים…

ככל שנהייה מודעים יותר ונלמד להכיר את עצמינו – גם את החוזקות וגם את החולשות – נוכל לבצע שינויים קטנים שיהפכו לשינוי עמוק בחיים שישפיע לאורך זמן על כל תחום בחיינו.

שלב זה דורש אומץ להתבונן פנימה במלוא הכנות, להסיק מסקנות ולצאת לדרך חדשה.

אני מנסה להיות מודעת כל הזמן לעצמי ולשפר את הגרסה של עצמי אפילו ב-1% בכל יום. בכל יום עוד צעד אחד קטן להיות הגרסה הכי טובה של עצמי…

אני מאמינה שצעדים קטנים מביאים לתוצאות גדולות.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן