מהן התוכנות הנדרשות כדי להיות יזם או יזמית?

יש עצמאים שהם רק שחקני משנה בהצגה של החיים ויש שכירים שהם השחקנים הראשיים.

כלומר, אם אדם עובד כשכיר אבל חי חיים מלאים משמעות והוא מוביל בתחומו, הוא שחקן ראשי וחיוני במקום העבודה שלו, ואילו אדם יכול לבחור להיות עצמאי, אבל במקום ליזום, לגדול ולהתרחב הוא מסתפק בעבודה שמגיעה אליו מאותם לקוחות הקבועים.

אומנם, אחת התכונות ההכרחיות ליזמות היא עצמאות, אבל מדובר בסוג אחר של עצמאות. הייתי מגדירה את העצמאות הזו כעצמאות עם כנפיים של אומץ ותשוקה… כאשר הרוח שנושבת מתחת לכנפיים האלו היא רוח האחריות.

אומץ, תשוקה, ותחושת אחריות שמובילה להתמדה (גם כשהמצב נהיה קשה ולפעמים אפילו נראה אבוד.) אלו תכונות שאי אפשר ללמוד במסדרונות האקדמיה. יזמות בעיניי היא לא רק מקצוע הכולל "נטילת סיכונים מחושבים", אלא אורח חיים שלם המבוסס על הלא-נודע, בדרך מלאת מהמורות לא צפויות. את אורח החיים הזה, כל יזם או יזמית לומדים באמצעות ניסוי וטעיה.

לפני שיצאתי לדרך היזמית האישית שלי, הייתי שכירה בשני תפקידים שונים – גם בעבודות אלו יזמתי פרויקטים חדשים אשר תרמו לארגון שבו עבדתי. מעליי כמובן היו מנהלים שעודדו את היוזמות שלי והיו כאלו שפסלו אותן על הסף. אז התחלתי להבין שבעולם שבו רבים נושאים תואר כבוד של "מנהלים", קל לשכוח את הגבול הדק המפריד בין הטייטל לבין האדם שנמצא מאחוריו.

כשיצאתי לדרכי העצמאית, המשכתי להיפגש עם לא מעט מנהלים בכירים – בעלי חברה או שכירים. פעמים רבות הרגשתי שהם מקבלים החלטות גדולות כגון: תקציבים שנתיים, מינוי עובדים, החלטה על פרויקטים חדשים וכדומה, כאשר הם במיינדסט של שכירים… אולי משום שהם יודעים שבסוף כל חודש, תיכנס להם משכורת קבועה והביטחון הזה גרם לקיבעון מחשבתי, ואולי כעצמאים או בעלי עסק הם חששו להמר על ההכנסות הקבועות שבידם.

יזם, לעומת זאת, מתנהל בעולם שבו הקרקע תחתיו תמיד אינה יציבה. כל יום יכול להביא רעידת אדמה, וכל רגע דורש התאמה מחדש. ליזם אין את הפריווילגיה להיצמד לביטחון הכלכלי שמנהלים רבים זוכים לו. הוא, כאמור, צריך להתמודד עם מצב קבוע שבו העתיד (הקרוב והרחוק) לא ידוע, לקחת סיכונים (רצוי מושכלים) ולפעמים אף להמר על כל מה שיש לו.

כדי להצליח לחיות את סגנון החיים הזה, היזם חייב לדעת להתנהל עם השינויים התכופים, להתייחס אל הסיכונים באופטימיות זהירה, להתמודד עם האתגרים ולראות בכל שינוי הזדמנות.

יזמות היא לא רק מקצוע, אלא אורח חיים – שדורש גבורה (להסתכל לפחד בעיניים), יצירתיות והתמדה. כאשר אנחנו  ננעלים מראש על מסלול מסוים, נרגיש מתוסכלים ואומללים מאוד כשהתוכנית לא תתממש. אם נשקע בתחושות אלו נאבד את הביטחון העצמי ואת האופטימיות דבר שעלול להוביל לתחושה של תקיעות מסוכנת – כמו להסתכל אל רכבת שדוהרת לעברנו בלי לזוז ימינה או שמאלה.

פעמים רבות מספור, יזם מקים עסק והרעיון המקורי לא מצליח – אין לו ברירה אלא לשנות מסלול – דבר שפעמים רבות מוביל להצלחה לא צפויה. האם אתם מכירים את סיפור ההקמה של טוויטר? המייסדים תכננו להקים חברת פודקאסטים, ובדיוק אז חברת אפל יצאה בהכרזה שהם מתכננים לאפשר גישה לפודקאסטים, דרך iTunes, מכל מכשירי אפל. המייסדים של טוויטר הבינו שהם חייבים לשנות כיוון. החברה קיימה סיעור מוחות  כדי לחשוב על רעיון חדש, ובסופו של דבר המציאה את הרעיון שאנחנו מכירים כיום כטוויטר. ההצלחה הזאת לא הייתה מתרחשת אם היזמים היו מרימים ידיים משום שהרעיון המקורי שלהם קרס.

אני מתארת לעצמי שבין אם אתם עצמאים או שכירים בקריירה תובענית או סטודנטים בקורס קשה במיוחד או כל אתגר אחר, היה איזה רגע שבו רציתם פשוט לוותר. אולי אמרתם לעצמכם שזה קשה מדי שהפעם לא תצליחו לעבור את המשוכה הזאת…

האם בסופו של דבר הצלחתם להחזיק מעמד ואולי אפילו שיניתם גישה?

יכול להיות שגם הצלחתם להתגבר על האתגר וגם למדתם משהו חדש על עצמכם?

האתגרים שאנחנו עוברים, ועל אחת כמה וכמה בתחום היזמות, הופכים לפירות בשלים וטעימים במיוחד. משום, שהם משפרים אותנו וכך אנחנו הופכים לגרסה טובה יותר של עצמנו. הסופר ד"ר נורמן וינסנט פיל אמר פעם ש: "בעיות הן סימן חיים, וככל שיש יותר בעיות, סימן שאתם יותר חיים."

ונראה שיזמים נתקלים בהרבה "בעיות" במהלך המסע שלהם.

אני מאמינה שהפוטנציאל להיות יזם קיים אצל רבים מאיתנו. הפיכת הפוטנציאל הזה למציאות תלויה במידה רבה:

  • בחינוך (רכישת ידע בסיסי ב: עסקים, בשיווק, ובפיננסים יכולה להקל בתחילת הדרך).
  • בתכונות אישיות (כמו: יצירתיות, נחישות, סבלנות, יכולת להתמודד עם כישלון ולמידה ממנו).
  • משאבים זמינים (ידע עסקי, תמיכה מקצועית, הון ראשוני ועוד.)
  • גמישות ויכולת התאמה – כאמור, העולם העסקי משתנה באופן תדיר, ויכולת ההתאמה והגמישות לשינויים ולאתגרים היא המפתח להצלחה כיזם.

והתכונה הכי, הכי, הכי  חשובה היא  א מ ו נ ה.

יזמים מניעים קדימה, לא רק את העסקים שלהם, אלא את כל העולם העסקי. בכל פעם שיזם מחזיק באמונה שהוא מסוגל, בכל פעם שהוא מתגבר על עוד אתגר, הוא מלמד אותנו שהאמיצים ביותר הם לא אלו שאף פעם לא נופלים, אלא אלו שמוכנים לקום ולהמשיך ללכת ללא קשר למספר הנפילות בדרך.

 

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן