נחישות או כישרון: מה באמת מוביל להצלחה?

בעולם של ימינו, הצלחה לעיתים קרובות נתפסת כתוצאה של כישרון מולד…

אך האם הכישרון הוא באמת המפתח היחידי להצלחה, או שמא גם הנחישות וההתמדה הם כוחות שמובילים את האדם לפסגה?

תומס אדיסון, הממציא הדגול, אמר פעם: "גאונות היא 1% השראה ו-99% הזעה," ובכך חשף את הכוח האמיתי של עבודה קשה והתמדה.

בתחילת דרכי כיזמית, בגיל 29 כשייסדתי את בית ונוי, לא תמיד ידעתי אם יש לי כישורי ניהול או הבנה בעיצוב ובגרפיקה. עם זאת, דבר אחד היה לי ברור – התשוקה האדירה שהייתה בי והאמונה ביכולת שלי להצליח – יהיו המפתחות להצלחתי.

עוד לפני שיצאתי לדרך עצמאית התקבלתי לתפקידים בכירים ומאתגרים, למרות היעדר ניסיון או ידע פורמלי. מה שהוביל אותי קדימה היה ששידרתי החוצה את האמונה בעצמי ואת המוטיבציה הגבוהה. ואני שמחה לומר שעמדתי בציפיות של מעסיקיי ויותר חשוב מכך – בציפיות הגבוהות שלי מעצמי.

עם הקמת בית ונוי, הדרך לא הייתה פשוטה. היו אין-ספור רגעים שבהם יכולתי לבחור לעצור, אבל לא עשיתי זאת. כמו ששחקני NBA מחטיאים יותר פעמים משהם קולעים סל, גם אני לא ויתרתי על המסלול שלי. למדתי לחזק את הכוח הפנימי שלי, ליצור סביבי סביבה תומכת שמאמינה בי ונותנת לי את הגב הנדרש.

אני מאמינה בכל ליבי שנחישות והתמדה הן המפתחות להצלחה ולהתקדמות במה שאנחנו רוצים להשיג.

כישרון: יתרון ראשוני ואולי גם מלכודת של שאננות?

כישרון הוא יכולת מולדת או תכונה טבעית המאפשרת לאדם להתבלט בתחום מסוים בקלות יחסית. דוגמה לכך היא וולפגנג אמדאוס מוצרט שהפגין כישרון מוזיקלי מגיל צעיר, או לברון ג'יימס שניחן בכישרון ספורטיבי יוצא דופן שהוביל אותו להצלחות מרשימות ב-NBA.

הכישרון מעניק יתרון ראשוני ומאפשר לאדם להצטיין במהירות יחסית, אך לעיתים קרובות הוא עלול להוביל לשאננות. אנשים מוכשרים עלולים להסתמך על כישרונם הטבעי בלי להשקיע את המאמץ הדרוש לפיתוח יכולות נוספות – דבר שעלול לעכב את הצלחתם בטווח הארוך. כמו למשל ספורטאים צעירים שהצליחו בתחילת דרכם אך נכשלו בהמשך הקריירה עקב חוסר התמדה ומחויבות לאימונים.

נחישות והתמדה: המנוע האמיתי מאחורי ההצלחה

נחישות היא היכולת להמשיך ולהתמיד במאמצים להשגת המטרה, גם מול קשיים ואכזבות. התמדה היא הכוח המאפשר לאדם לנסות שוב ושוב עד להצלחה. דוגמה מפורסמת לכך היא תומס אדיסון, שניסה אלפי פעמים לפני שהצליח להמציא את הנורה החשמלית. מייקל ג'ורדן, שנדחה מנבחרת הכדורסל של בית הספר, הפך בזכות נחישותו לאחד משחקני הכדורסל הגדולים בהיסטוריה.

בזמן שאני כותבת את השורות האלו אני נזכרת בספר שקראתי לפני הרבה מאוד שנים – Grit: The Power of Passion and Perseverance, מאת סופרת אנג'לה דאקוורת', שמדבר על השילוב בין תשוקה והתמדה שמוביל להצלחה.

המושג Grit, משלב את המחויבות להמשיך בדרך גם כשקשה, יחד עם התשוקה העמוקה למה שאדם עושה (פעמים רבות הכישרון של האדם הוא גם התשוקה שלו).

טיפים לפיתוח נחישות על פי ספרה של אנג'לה דאקוורת':

  1. גילוי והגדרת התשוקה שלך:

מצאו את מה שאתם אוהבים: התמקדו בתחום שבו אתם מרגישים מחויבות והנאה אמיתית.     כשיש לכם תשוקה חזקה למה שאתם עושים, קל יותר לפתח נחישות ולהתמיד גם במצבים קשים.

חקרו תחומים חדשים: אם אתם לא בטוחים מהי התשוקה שלך, נסו תחומים שונים עד שתמצאו את מה שמרתק אתכם באמת.

  1. קביעת מטרות ארוכות טווח:

קבעו מטרות ברורות: הגדירו מטרות שאפתניות אך ברות השגה, ושמרו על התמקדות בהן לאורך זמן.

חלקו את המטרה לשלבים: החלוקה לשלבים קטנים תאפשר לכם להשיג את המטרה הגדולה. כל שלב כזה ייתן לכם תחושת הישג ויעזור לשמירה על המוטיבציה.

  1. פיתוח שגרה ותרגול מתמיד:

תרגלו באופן קבוע: קבעו שגרה שתכלול תרגול קבוע של כישורים חשובים, ונסו לשפר את הביצועים שלכם כל הזמן.

השתפרו באחוז אחד כל יום: השיפור המתמיד, גם בקצב איטי, מוביל לאורך זמן להישגים משמעותיים.

  1. התמודדות עם כישלונות

למדו מהכישלונות שלכם: ראו בכל כישלון הזדמנות ללמוד ולהשתפר. חשוב להישאר מחויבים למטרה גם כאשר הדברים לא מסתדרים כמתוכנן.

אל תוותרו: אנשים נחושים לא מוותרים לאחר כישלון או אכזבה. המשיכו בדרך, למדו מהטעויות, ושאפו להשתפר.

  1. יצירת סביבה תומכת:

הקיפו את עצמכם באנשים חיוביים: חברים, בני משפחה וקולגות יכולים להשפיע על הנחישות שלכם. סביבה תומכת מעודדת אתכם להמשיך ולהתמיד גם במצבים קשים.

מצאו מנטור: מנטור טוב יכול לעזור לכם לפתח נחישות על ידי מתן הכוונה, תמיכה והשראה.

המאבק בין כישרון לנחישות הוא אמיתי, אך בסופו של דבר, הנחישות היא זו שמובילה להצלחה ארוכת טווח. בעזרת תשוקה, התמדה וסביבה תומכת, ניתן להשיג כל מטרה, גם כאשר הדרך קשה ומלאת אתגרים.

אולי יעניין אותך

הצטרפות לקהילה לזוז על החיים

רוצה להיות חלק מקהילת "לזוז על החיים" ולקבל עדכונים ראשונים על טיפים, תובנות והשראה איך לחיות את החיים הטובים ביותר? מלאו את הפרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו.

* בדיוק כמוכם לא אוהבים ספאם – מבטיחים לעדכן רק בדברים מעניינים
ברוכים הבאים לבלוג שלי, נקודת מפגש שבה אני משתפת אתכם במסע שלי בעולמות התזונה הבריאות הפיתוח האישי והיזמות.
כאן אני משתפת בתובנות ובידע שרכשתי דרך מסעי האישי, מתוך לימודים מגוונים בתחומים רבים, ומתוך נקודות חשובות שלמדתי ממגוון ספרים שקראתי.
חשוב לציין שהתוכן בבלוג זה אינו מהווה המלצה לשימוש אישי. כל אדם הוא ייחודי ומה שמתאים לי אינו בהכרח יתאים לכולם.
לכן כל קורא מוזמן להתייחס לתוכן באחריות ובהתאמה אישית , להיוועץ במומחים בתחום הרלוונטי לפני שימוש או יישום של כל רעיון או טיפ.
דילוג לתוכן